Sökning: "mötet mellan lärare och elev"

Visar resultat 16 - 20 av 55 uppsatser innehållade orden mötet mellan lärare och elev.

  1. 16. ”att kliva in i en läsande värld kan vara svårt nog” – Lärares reflektioner om elevers möte med äldre skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Sandman; [2019]
    Nyckelord :föreställningsvärldar; kulturella glapp; litteraturdidaktik; litteraturpedagogik; litteraturundervisning; repertoarer; rutinisering; stöttning; subjektiv förankring; textval; transaktion; äldre skönlitteratur; ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete som har syfte att undersöka lärares reflektioner gällande mötet mellan elever och äldre skönlitteratur samt hur eleverna kan stöttas i mötet. Arbetet utgår från tre frågeställningar: 1.) Hur reflekterar lärare om elevers möte med äldre skönlitteratur? 2. LÄS MER

  2. 17. Inkluderande lärmiljö för elever i matematiksvårigheter : En intervjustudie av matematiklärares resonemang och uttryck

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Irene Bengtsson; Caroline Lindqvist; [2019]
    Nyckelord :Individperspektiv; inkluderande lärmiljö; inkludering; lärmiljö; matematiksvårigheter; relationellt perspektiv; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur matematiklärare på lågstadiet resonerar kring och ger uttryck för inkluderande lärmiljö för elever i matematiksvårigheter. Fokus i studien ligger på att undersöka hur lärare resonerar kring matematiksvårigheter, vad inkluderande lärmiljö innebär för matematikläraren samt hur matematikläraren skapar inkluderande lärmiljöer. LÄS MER

  3. 18. Hur skapas bilden av en elev i behov av särskilt stöd?- En textanalys av åtgärdsprogram i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Hansson; Eva Wesonius; [2018]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; specialpedagog;

    Sammanfattning : SammanfattningHansson, Marie & Wesonius, Eva (2018). Hur skapas bilden av ett barn i behov av särskilt stöd? Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 19. Säg det med video Videobedömning i språkkurser

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Peter Zier; [2017-09-04]
    Nyckelord :Video; audiovisuell; bedömning; vuxenutbildning; skärminspelning; nätbaserat; multimodalitet; språkinlärning; kommunikation; lärande;

    Sammanfattning : I denna studie belyses hur arbetsmetoden videobedömning upplevs av både lärare och elever inom tre språkkurser på den kommunala vuxenutbildningen i Kristianstad. Studien beskriver också hur arbetsmetoden kan berika undervisning och lärande samt bidra till kommunikativ tydlighet. LÄS MER

  5. 20. Livsfrågor i religionskunskapsundervisningen : En litteraturstudie om arbetet med livsfrågor inom religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ida Larsson; Frida Helméus; [2017]
    Nyckelord :Livsfrågor; religionskunskapsundervisning; lärarperspektiv; elevperspektiv; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : I kursplanen i ämnet religionskunskap tas livsfrågor upp som ett av fyra områden i det centrala innehåll eleverna i årskurs 4–6 som ska aktualiseras i undervisningen. Det innebär indirekt att en fjärdedel av undervisningen ska ägnas åt att behandla och utforska dessa livsfrågor. LÄS MER