Sökning: "mötet mellan lärare och elev"

Visar resultat 11 - 15 av 55 uppsatser innehållade orden mötet mellan lärare och elev.

  1. 11. Konsekvenser av lärares bemötanden : En kvalitativ studie hur lärares bemötande påverkar identitetsformationen hos elever med ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Manja Cizmic; [2021]
    Nyckelord :ADHD; bemötande; identitet; identitetsbild; kunskapsinhämtning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Cizmic, Manja (2020). Konsekvenser av lärares bemötanden. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 12. Relationens betydelse för elevers delaktighet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linn Andersson; Lina Johansson; [2020-11-11]
    Nyckelord :delaktighet; relationer; elevperspektiv; relationellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Delaktighet, relationer, elevperspektiv, relationellt perspektiv, specialpedagogik Relationer är ett aktuellt ämne som både forskare och media skriver om i dagsläget. Flera forskare har tidigare uppmuntrat till vidare forskning som berör relationens betydelse ur ett elevperspektiv. LÄS MER

  3. 13. Att skapa förutsättningar för delaktighet i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Cullfors; Susanna Kylander; [2020]
    Nyckelord :student participation; student influence; special needs teacher; socio-cultural perspective; intellectual disability; special education; elevdelaktighet; elevinflytande; speciallärare; sociokulturellt perspektiv; intellektuell funktionsnedsättning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to investigate the special teacher's work with participation in compulsoryspecial schools for children with intellectual disability. The study also highlighted how the special needs teacher ensures that the student feels involved. LÄS MER

  4. 14. "Vad är viktigt i livet?" : Hur en pandemi påverkar tre gymnasielärares planering och undervisning i bild

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Ebba Lindholm; [2020]
    Nyckelord :Covid-19; pandemi; sociala behov; distansundervisning; krismaterial; bildlärare;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur tre bildlärares planering och undervisning påverkats till följd av coronapandemin under 2020, samt att undersöka vilka problem och möjligheter lärarna upplever i arbetet med bildundervisningen. Empiriinsamling har skett genom digitala semistrukturerade intervjuer och analyserats med hjälp av tematisk analysmetod och tolkats i ljuset av studiens teorier. LÄS MER

  5. 15. Den levda blicken : En fenomenologisk undersökning av blickens betydelse för mötet mellan lärare och elever

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Jennie Plate Blomberg; [2019]
    Nyckelord :gaze; phenomenology; teacher; student; Husserl; Merleau-Ponty; Foucault; Sartre; blick; fenomenologi; lärare; elev; Husserl; Merleau-Ponty; Foucault; Sartre;

    Sammanfattning : The title of this essay is: The lived gaze: a phenomenological study of the importance of gaze for the meeting between teachers and students. With a phenomenological gaze at the gaze, I examine the gaze and how it appears in the meeting between me and my high school students. LÄS MER