Sökning: "maria montessori i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden maria montessori i förskolan.

  1. 1. Tanke, känsla och handling : Stöttande strategier i den planerade matematikundervisningen i förskolan - en jämförande studie om barns lärande, utifrån tre olika arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecca Lages; Hanna Lindroth; [2019]
    Nyckelord :Scaffolding strategies; teaching preschool; Relational Development Systems Theory; learning study; Montessori; Reggio Emilia; Stöttande strategier; stöttat lärande; teorin om relationella utvecklingssystem; undervisning; scaffolding; förskolan; learning study; Montessori; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka om, och i så fall vilka, stöttande strategier som framträder i den planerade matematikundervisningen i förskolan. Det är en jämförande studie mellan det pedagogiska arbetssättet learning study och de pedagogiska arbetssätt som används enligt Maria Montessoris idéer, samt i förskolorna i Reggio Emilia i Italien. LÄS MER

  2. 2. Var finns leken i montessoripedagogiken : En tolkning av Maria Montessoris lekbegrepp

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Yvonne Gunnarsson; [2016]
    Nyckelord :Montessori; Läroplan för förskolan 98 10; Lek; Lärande; Hermeneutik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Pedagogers syn på och arbete med barns inflytande i förskolan : Skillnader och likheter mellan Montessori - och Reggio Emilia pedagogiken

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Midkvist; Emma Pettersson; [2013]
    Nyckelord :Inflytande; demokrati; förskola; Reggio Emilia; Montessori;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att ta reda på vilken syn pedagogerna har på barns inflytande samt hur förskolorna jobbar med barns inflytande. Vi ville även se om det fanns några tydliga likheter och/eller skillnader mellan de olika pedagogiska inriktningarna. LÄS MER

  4. 4. Den röda tråden – en studie om matematikundervisningen på en montessoriskola

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Helena Andersson; [2013]
    Nyckelord :högstadiet; matematik; montessoripedagogik; montes;

    Sammanfattning : På en montessoriskola arbetar man i de lägre årskurserna mycket praktiskt med matematikämnet genom att mananvänder sig av det konkreta materiel som Maria Montessori en gång utvecklade. Detta praktiska arbete fårsenare, i de högre årskurserna, ge vika för mer teoretiskt arbete. LÄS MER

  5. 5. Förskolans stöd till det svenska språket för barn med annan etnisk tillhörighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Klara Florentin; [2012]
    Nyckelord :Multicultural pre-school; language development; bilingualism; parents; collaboration; Mångkulturell förskola; språkutveckling; tvåspråkighet; föräldrar; sammarbete;

    Sammanfattning : Denna studie grundas i ett intresse för hur pedagoger inom förskolan arbetar med barn med annan kulturell bakgrund än infödda svenskar. Detta för att få en god utveckling av det svenska språket, hos de barn som behöver extra stöd. LÄS MER