Sökning: "media påverkan på eleverna"

Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden media påverkan på eleverna.

  1. 21. Pedagogernas påverkan : En studie om varför pedagogerna använder sig av fysisk aktivitet under de teoretiska lektionerna

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Karlsson Emma; Borgman Ida; [2012]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Idrott och hälsa; inaktivitet; inlärning; koncentration;

    Sammanfattning : Bakgrunden till arbetet bygger på inaktiviteten i dagens samhälle, med fokus på barnen. Samt den fysiska aktivitetens betydelse för elevernas hälsa, både fysiskt, psykiskt, socialt och hur eleverna lär sig med hela kroppen. LÄS MER

  2. 22. Media, IT och IKT i undervisningen : Främjande eller hämmande?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jane Olsson; [2011]
    Nyckelord :Media; IT; IKT; högstadielärare; kunskapssyn; skriftspråk;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka vad lärare och pedagoger anser om effekterna av media, IT och IKT i undervisningen. Främjar eller hämmar det elevernas kunskapsinhämtande och vilken påverkan har den tekniska tillgången på elevernas skriftspråk, det vill säga hur mycket påverkas eleverna av det språk som förekommer i andra informella kontexter så som textmeddelande (sms) via telefonen, bruket av chattspråk samt de bloggsidor som de regelbundet besöker. LÄS MER

  3. 23. Lärares åsikter om arbetssätt kring fusk med digitala medier : En studie om digitala mediers påverkan på fusk, t.ex. plagiering, enligt lärare i en gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Interaktiva medier och lärande (IML)

    Författare :per lundström; [2011]
    Nyckelord :fusk; plagiering; gymnasiet; skola; digitala medier; internet; teknik;

    Sammanfattning : Elever får allt fler hjälpmedel som kan användas till fusk och det är enklare att plagiera arbeten i det allt mer tekniska samhället. När man skrev med papper och penna fick man lov att förbereda sig genom att skriva en fusklapp, idag kan man komma åt internet med sin dator eller mobiltelefon direkt man märker att en uppgift är för svår. LÄS MER

  4. 24. Hem- och konsumentkunskapsämnets dilemman : – En studie sett utifrån elever och hem- och konsumentkunskapslärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :David Arvidsson; Sebastian Hautamäki; [2010]
    Nyckelord :Hem- och konsumentkunskap; kursplaner; mediepåverkan; samhällsförändringar; timplan;

    Sammanfattning : Sammanfattning David Arvidsson & Sebastian Hautamäki Hem- och konsumentkunskapsämnets dilemman – En studie sett utifrån elever och hem- och konsumentkunskapslärares perspektiv The dilemma of home economics -A qualitative study on the basis of students’ and home economic teachers’ point of view Antal sidor: 45 Syftet med den här studien har varit att undersöka hem- och konsumentkunskapsämnets roll i den svenska skolan sett utifrån elever och hem- och konsumentkunskapslärares perspektiv, samt förväntningar från skola och ledning. Studien har utgått från två på förhand troliga dilemman. LÄS MER

  5. 25. Det är viktigt att gå efter sin känsla och lyssna på sig själv! It´s Importent to Go by Feeling and Listen to One Self

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Magiera; [2009]
    Nyckelord :kön; motiv; omvårdnadsprogrammet; rekrytering; ungdomar; val; yrke; yrkesval;

    Sammanfattning : SammanfattningSom blivande Studie- och yrkesvägledare har författaren velat undersöka, vaförungdomar väljer omvårdnadsprogrammet (OP). Syftet med studien är att undersökavarför de som går på OP valt att göra det och besvara ovanstående genom frågor ommotiv, påverkan samt förhoppningar inför framtiden? Syftet och forskningsfrågorna harundersökts utifrån ett sociologiskt perspektiv med hjälp av Giddens struktureringsteorioch Webers handlingsteori. LÄS MER