Sökning: "media påverkan på eleverna"

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade orden media påverkan på eleverna.

  1. 6. En pandemis påverkan på religionsundervisningen : En kvalitativ studie om coronapandemins påverkan på lärares undervisningsmöjligheter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Patrik Åberg Domeij; [2021]
    Nyckelord :digitalization; distance learning; religious studies; upper secondary school; pandemic; covid-19; digitalisering; fjärrundervisning; distansundervisning; religionskunskap; gymnasiet; pandemi; covid-19;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka och ge förståelse för hur religionslärare upplever attundervisa i ämnet religionskunskap digitalt på gymnasienivå, i ljus av att en pandemi har tvingat störredelen av gymnasieskolformen till digital undervisning. Totalt åtta observationer kring digitalreligionsundervisning och över fem timmars intervjuer fördelat på sju olika religionslärare utgör grundenför studien, som pekar mot att lärare upplever varierad problematik och större utmaningar kring digitalreligionsundervisning än möjligheter. LÄS MER

  2. 7. Sociala mediers påverkan på samhällskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rasmus Björkqvist; Maja Sandberg; [2021]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; Nyheter; Samhällskunskap; Sociala medier; Utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka och redogöra för vad forskningen säger om hur samhällskunskapsämnet påverkas av sociala medier. Med en frågeställning som lyder:   ”Vad säger tidigare forskning om hur undervisningen i samhällskunskap påverkas av sociala medier?”   Processen där materialet som har använts har framkommit utifrån en systematisk sökningsprocess. LÄS MER

  3. 8. Den virtuella lekplatsen : En kvalitativ studie om fritidslärares syn på sociala mediers påverkan på elevers relationer i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Matilda Mattsvåg; Jenna Pihlström; [2020]
    Nyckelord :Sociala medier; fritidslärare; sociala band; samklang; relationsskapande; ansvar; konflikter; online; offline; kränkningar; näthat; gemenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare på fritidshem upplever att sociala medier påverkar elevers relationer, vilka för- och nackdelar det finns med dessa, samt hur fritidslärare ser på sin egen samt vårdnadshavarnas roll i elevernas sociala medie-användande. Insamlingen av empiriskt material har skett via intervjuer av fritidslärare som arbetar på sju olika skolor i Stockholms innerstad och förorter. LÄS MER

  4. 9. Psykisk ohälsa bland högstadieelever utifrån skolkuratorernas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Firas Abdullah; Cimel Afram; [2020]
    Nyckelord :Mental illness; school counselor; high school students; respondent; causes; Psykisk ohälsa; skolkurator; högstadieelever; respondent; orsaker;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka psykisk ohälsa bland högstadieelever utifrån skolkuratorernas perspektiv. De efterfrågade frågeställningarna för denna studie är hur psykisk ohälsa hos elever kan se ut utifrån skolkuratorernas perspektiv, vilka strategier som används för att motarbeta detta fenomen och vilka orsakerna är till psykisk ohälsa. LÄS MER

  5. 10. Jaget, miget och instaflödet : En kvalitativ studie om hur sociala medier kan verka som ett identitetsfrämjande verktyg i undervisningen om identitet och livsfrågor i religionskunskap för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna-Sara Andersson; [2020]
    Nyckelord :identity; existential questions; social media; religious education; identity development; teacher; identitet; livsfrågor; sociala medier; religionskunskap; identitetsutveckling; lärare;

    Sammanfattning : Sociala medier har på flera sätt förändrat vårt sätt att umgås med varandra. Barn och ungdomar är idag stora konsumenter av sociala medier och detta har med stor sannolikhet påverkan på deras identitet och självbild. LÄS MER