Sökning: "medieprofiler"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet medieprofiler.
1. Att stötta en hälsosam social jämförelse : En kvalitativ studie av sociala medieprofiler
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologiSammanfattning : Sociala medier har blivit en integrerad del av människors liv under det senaste årtiondet, och användare jämför sig ständigt med innehållet de ser. Forskningen pekar på att sociala medieprofiler, med sina anpassningsbara funktioner och feedback-möjligheter, intensifierar social jämförelse och kan ha negativa följder på användares välmående. LÄS MER
2. Cyber-vettings etiska dilemma i rekryteringsprocesser : En komparativ fallstudie mellan yngre och äldre rekryterares syn på fenomenet
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Bakgrund: Felrekryteringar är ett återkommande företagsekonomiskt problem, där organisationer får stå för dyra konsekvenser när de inträffar. Det finns olika metoder för att undvika felrekryteringar och således har ett fenomen vid namn cyber-vetting fått större uppmärksamhet, vilket är att rekryterare granskar kandidaters sociala medieprofiler för att få en bättre förståelse av kandidaterna. LÄS MER
3. Betydelsen av Bloggbevakning som granskande Instagram-konto
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Mathilda Wahlgren och Olga Berg Gorgén “Betydelsen av Bloggbevakning som granskande Instagram-konto”. B-uppsats, Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet. LÄS MER
4. ”I betalt samarbete med…” : En språkvetenskaplig studie om influencers reklam på sociala medier, parasociala relationer, identiteter och värderingar
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SvenskaSammanfattning : Samtidens reklam har i takt med digitaliseringens utveckling nått ett maktskifte. En populär marknadsföringsstrategi i den nutida reklamen som växer explosionsartat och omsätter miljarder är att använda influencer marketing för att nå ut till sin målgrupp. LÄS MER
5. Parasociala Interaktioner eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig att älska livestreamen - En kvantitativ studie om parasociala interaktioner på Twitch.tv, sociala behov och psykisk ohälsa
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Vi lever idag i en värld där en kontinuerlig ökning av både internetanvändning och psykisk ohälsa är en verklighet för den svenska befolkningen. Syftet med denna studie var att undersöka relationen mellan psykisk ohälsa, sociala behov och parasociala interaktioner (icke-reciproka beteenden och relationer med medieprofiler) bland svenskar som använder sig av livestreamingtjänsten Twitch. LÄS MER