Sökning: "meningsfull dialog"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden meningsfull dialog.

  1. 1. Förskolans uppgift att främja barns hälsa : Förskollärarens implementering av, och syn på, det hälsofrämjande arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alva Somero; [2024]
    Nyckelord :Barn; förskollärare; hälsofrämjande; KASAM; välbefinnande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka kunskap om förskollärares implementering av, och syn på, det hälsofrämjande arbetet i förskolans verksamhet. Studien tar avstamp i det sociokulturella- och salutogena perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Dialog om landskapet, i landskapet : naturvägledning i fysisk planering

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Vera Fredriksson; [2023]
    Nyckelord :naturvägledning; deliberativa ideal; utomhuspedagogik; medborgardialog; fysisk planering;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks huruvida naturvägledning, som facilitering av dialog om landskap, i landskapet kan användas i dialogprocesser vid fysisk planering. Syftet för uppsatsen att bidra med ökad förståelse och kunskap om hur vi kan ha en deliberativ dialog om en plats av socioekologiskt värde i en meningsfull kontext i planering genom naturvägledning. LÄS MER

  3. 3. Förskolepedagogers beskrivning av samlingens bidrag och funktion i förskolemiljön. : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lana Anwer; Nabaa Hadi Mohamad; [2023]
    Nyckelord :Förskolepedagog; pedagog; samling; förskola; gemenskap; samhörighet; rutin; struktur;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Samlingar har under flera decennier varit en tradition i svenska förskoleverksamheter. Föreliggande studie fokuserar på förskolepedagogers beskrivning av samlingens funktion och bidrag i förskolan. Denna studie vilar på det sociokulturella perspektivet som teoriram och semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  4. 4. Arbetslösa ungdomars perspektiv på en meningsfull arbetslöshet : En kvalitativ studie om ungdomsarbetslöshet, kompetensutveckling och hälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Linnea Borg; Alice Cederin; Linnéa Persson; [2021]
    Nyckelord :Competence; competence development; health; SOC; transformative learning; unemployment; youth unemployment; Arbetslöshet; hälsa; KASAM; kompetens; kompetensutveckling; transformativt lärande; ungdomsarbetslöshet;

    Sammanfattning : Med anledning av dagens Covid-19 pandemi har svensk arbetsmarknad drabbats hårt vilket har resulterat i en ökad arbetslöshet bland ungdomar. Forskning visar att arbetslöshet har en negativ påverkan på både den enskilda individen och samhället i stort genom bland annat ökad risk för psykisk ohälsa, försummad kompetens och höga samhällskostnader. LÄS MER

  5. 5. Knäckt läskoden, vad händer sen? -En kvalitativ studie om den fortsatta läsundervisningen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Engelbrektsson Johanna; [2018-01-11]
    Nyckelord :Läsundervisning; läsutvecklande frågor; elevens högläsning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och förstå hur lärare lägger upp läsutvecklande undervisning efter att elever har knäckt läskoden. Via undervisningsobservationer och lärarintervjuer med fem medverkande lärare visar den kvalitativa studien att läsning är en social process, där det krävs en dialog för att utvecklas. LÄS MER