Sökning: "metakognitiv nivå"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden metakognitiv nivå.

  1. 1. Lärarstudenters återkoppling : Lärarstudenters skriftliga återkoppling på elevlösningar i matematik rörande absolutbelopp

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Kristofer Sidenvall; [2020]
    Nyckelord :Återkoppling; feedback; lärarstudent; matematik; absolutbelopp; gymnasium; algebra;

    Sammanfattning : Studien i detta arbete undersöker hur svenska ämneslärarstudenter ger skriftlig återkoppling på elevers lösningar i det matematiska kunskapsområdet ekvationer med absolutbelopp. Under datainsamlingen formulerade femton ämneslärarstudenter från två olika lärosäten sin återkoppling till tre elevers lösningar. LÄS MER

  2. 2. Läsning på olika nivåer : Läsguidesfrågornas påverkan på elevers läsförståelse och lässtrategier

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Jenny Andersson; [2018]
    Nyckelord :Läsning; läsförståelse; lässtrategier; digitala läromedel; läsguidesfrågor; situerad praktik; metakognitiv medvetenhet; inferenser; ytnivå; textbas; situationsmodell;

    Sammanfattning : Ett vanligt sätt att arbeta med läsförståelse i skolan är att låta elever läsa en lärobokstext och svara på frågor om texten. I denna uppsats undersöker jag hur sådana läsguidesfrågor som ska fungera som stöd för läsförståelsen kan påverka elevernas läsförståelse och lässtrategier. LÄS MER

  3. 3. Samhällskunskap bortom skolans väggar : - En litteraturstudie om fältstudiemetoders aktualitet i samhällskunskapssammanhang

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Patrik Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Fältstudie; kunskapsförmågor; elevansvar; erfarenhetsbaserat lärande; exkursion; samhällskunskap; affektion; analysförmåga; kommunikativ förmåga; begreppsförmåga; metakognitiv förmåga; procedurförmåga;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en konsumtion av forskning som behandlar fältstudier. Artiklarna har valts efter relevans till samhällskunskapsämnet på gymnasial nivå för att undersöka motiv till tillämpningar, utmaningar och fördelar till denna typ av undervisning. LÄS MER

  4. 4. Hur uppfattar elever återkoppling från lärare?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Övrig skolnära forskning

    Författare :Christina Arvidsson; Anette Karlsson; [2017]
    Nyckelord :feedback; återkoppling; formativ bedömning; grundskola; uppgiftsnivå; processnivå; metakognitiv nivå; individnivå;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elever uppfattar återkoppling från lärare. Frågeställningarna är följande: · Vad uppfattar elever är positivt med återkoppling? · Vad uppfattar elever är negativt med återkoppling? För att få svar på forskningsfrågorna genomfördes en enkät med 430 elever i årskurs 8 och årskurs 9. LÄS MER

  5. 5. Grupprocesser som väg till sociala mål : gymnasieelevers uppfattning om det egna lärandet under fältövningar i Stockholms skärgård

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Thomas Lejdemalm; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka i vilken grad elever på Bernadottegymnasiet i Stockholm uppfattar att de når ett antal ett antal sociala mål i Läroplanen för de frivilliga skolformerna från 1994, och deras uppfattning om hur måluppfyllelsen gått till. Frågeställningar: • ”Produkten. LÄS MER