Sökning: "miljövänlig konsumtion"
Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden miljövänlig konsumtion.
16. Det alternativa livet på landsbygden
Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Det ”alternativa livet” kan ses som en motrörelse till urbanisering, ökad konsumtion och ett allt snabbare tempo i samhället. Detta är en kvalitativ studie med syftet att undersöka det alternativa livet. Sex informanter intervjuades om deras upplevelser och uppfattningar av det alternativa livet. LÄS MER
17. Varför handlar konsumenter miljövänliga kläder?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Företeelsen att handla miljövänliga kläder är mångfacetterad och dynamisk, och det finns en komplexitet och variation bland individernas bakomliggande motiv och perspektiv. För att förstå och förklara den komplexa företeelsen krävs ett tvärvetenskapligt perspektiv som tar hänsyn till flera olika variabler... LÄS MER
18. Är grön det nya svart? : En studie om hur miljövänliga kläder skapar konkurrensfördelar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolanSammanfattning : Bakgrund och problem: Under de senaste 20 åren har en global oro växt kring konsumtionens påverkan på miljön. Faktorer som den globala uppvärmningen, hål i ozonlagret samt katastrofer som Tjernobyl var några av drivkrafterna. Historiskt börjar nu den gröna marknadsföringen att framträda på marknaden. LÄS MER
19. Mot en miljövänlig matproduktion
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Sveriges Riksdag har beslutat om 16 miljömål som ska fungera som riktmärken för myndigheters miljöarbete. Rekommendationer framtagna utifrån en kombination av de svenska miljömålen och näringsrekommendationerna lyder att öka andelen ekologiska livsmedel, välja transportsnåla alternativ, större andel vegetabilier, äta rätt kött och grönsaker och minska de tomma kalorierna (Folkhälsoguiden, 2008). LÄS MER
20. Konsumenters attityd gentemot etisk produktion: En studie om ägg : En undersökning om hur etisk produktion påverkar konsumenters attityd och betalningsvillighet
Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur etisk produktion påverkar konsumenters attityd gentemot en ökad investering vid konsumtion. Vedertagen teori menar på att etisk produktion har en positiv påverkan på den genomsnittlige konsumentens attityd och att konsumenter kan tänka sig att betala ett högre pris för produkter producerade på etiskt vis. LÄS MER