Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Minnas för att lära – lära för att minnas : En systematisk litteraturstudie om TBL och läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Madeleine Iggbom; Christoffer Taskin; [2023]
    Nyckelord :Testbaserat lärande; läsförståelse; högstadieelever; formativa tester; läsförbättring; framgångsfaktorer; undervisningsstrategier; framplockning; återkallning; läsning; återkallningsövningar;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att utforska och utvärdera centrala metoder inom TBL med inriktning på hur de kan tillämpas för att främja och förbättra läsförståelsen hos elever i grundskolan, med särskilt fokus på åldrarna 13–16 år. Den frågeställning som används för att uppnå syftet är: • Vilka metoder inom testbaserat lärande har visat sig vara framgångsrika för att förbättra läsförståelsen hos elever i grundskolan, med särskilt fokus på åldrarna 13–16 år? Genom en systematisk litteraturstudie utkristalliseras ett tydligt mönster att formativa tester samt aktiva återkallningsövningar har en positiv inverkan på elevers läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Begreppskartor i matematik för att stödja arbetsminnet och ett meningsfullt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Maria Byström; Helena Westin; [2022]
    Nyckelord :Kognitiv belastningsteori; Metakognitiva metoder; Minnesprocesser; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Med stöd i den kognitiva belastningsteorin genomfördes denna studie för att bidra med kunskap om begreppskartor som didaktiskt verktyg kan underlätta lärandet av geometriska begrepp, genom att minska belastningen av arbetsminnet. Implementeringen och arbetet med begreppskartor i matematiken genomfördes i två undervisningsgrupper med elever som har ett belastat arbetsminne, med syftet att reducera den kognitiva belastningen och därmed skapa utrymme för lärande. LÄS MER

  3. 3. Präglad av det förflutna : Berättade minnen av folkmord och brott mot mänskligheten

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Naima Grossman; [2021]
    Nyckelord :memory; remembrance; narrative; genocide; crimes against humanity; minne; hågkomst; berättande; narrativ; folkmord; brott mot mänskligheten;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur minnen av folkmord och brott mot mänskligheten artikuleras, förvaltas och kommer till uttryck. Traumatiska erfarenheter av folkmord och brott mot mänskligheten gör avtryck på en människas minne och minnena traderas och ärvs över generationsgränser. LÄS MER

  4. 4. ”Melodin fastnade” - Kan sång främja nyanlända elevers möjligheter att tillägna sig nya ord? En studie bland fyra nyanlända mellanstadieelever om sång som lärandemetod för att tillägna sig nya ord.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Alexander Dellstrand; [2017-12-18]
    Nyckelord :Vokabulär; Språk; Sång; Musik; Arbetsminne Keywords: Vocabulary; Language; Song; Music; Working memory;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks huruvida nyanlända elever kan tänkas främjas av sång som lärandemetod för att tillägna sig nya ord. Fyra nyanlända mellanstadieelever genomförde ett verbtest före respektive efter lektioner baserade på sång respektive högläsning, detta för att undersöka effekter av olika lärandemetoder. LÄS MER

  5. 5. Bilder av det förflutna : En etnologisk studie av historieundervisningens framväxt i det åländska samhället

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Etnologi

    Författare :Ida Hughes Tidlund; [2015]
    Nyckelord :schoolbooks; memory processes; history education; collective identity; transgenerational mediation; skolböcker; minnesprocesser; historieundervisning; kollektiv identitet; minnesförmedling; Åland;

    Sammanfattning : This study examines the development of a local history education, as taught in the compulsory levels of primary, middle and high school in Åland. The Åland islands have had a unique status of autonomy within the state of Finland since 1922, when the islands, after the Finnish independence from Russia, wished to reunite with Sweden but were made autonomous as a compromise. LÄS MER