Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 173 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. There’s No Place Like Home: A case study about care, domestic curriculum, and professionalism in the toddler department of a Swedish Montessori preschool

    Master-uppsats, Lunds universitet/Graduate School

    Författare :Lisa Katrina Lynch; [2019]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 22. Nyanlända barns andraspråksutveckling : En studie på Montessori om förskollärares uppfattningar kring språkstimulerande strategier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Borrbring; [2019]
    Nyckelord :förskola; montessori; andraspråksutveckling; språkutvecklande strategier;

    Sammanfattning : Inledning: Då dagens invandring har ökat markant de senaste åren ställer detta stora krav på förskollärares kunskap om språkutvecklande strategier för nyanlända barns andraspråksutveckling, utveckling av det svenska språket. Syfte: Studiens syfte är att undersöka montessoriförskollärares strategier för att stimulera nyanlända barns utveckling av det svenska språket. LÄS MER

  3. 23. Diskurser om förskolans pedagogiska inomhusmiljö - En kvalitativ studie som jämför två förskolors inomhusmiljöer, lärandematerial och barnsyn, utifrån Montessoripedagogiken och Reggio Emilias pedagogiska filosofi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Patricia Hageräng; Karolina Ingeroth Lindbom; [2018]
    Nyckelord :Diskurser; Montessori; Reggio Emilia; förskola; inomhusmiljö; plats; rum; lärandematerial; barnsyn;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin utgångspunkt i förskolans inomhusmiljö, där diskurser konstrueras utifrån pedagogers tankar och visioner om den rådande inomhusmiljön, dess lärandematerial och barnsyn. Studiens syfte är att jämföra de diskurser om förskolemiljö, lärandematerial och barn som framträder i inomhusmiljön på två olika förskolor. LÄS MER

  4. 24. Rektors ledarskap och organisation i Montessorifriskolor – en intervjustudie av tre rektorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elisabeth Svensson; [2018]
    Nyckelord :Complexity theory; curriculum of the compulsory school; Montessori pedagogy; principals; transactional leadership; transformational leadership;

    Sammanfattning : Svensson, Elisabeth (2018). Rektors ledarskap och organisation i Montessori- friskolor – enintervjustudie av tre rektorer. (Principals leadership and organization in Montessori-schools - aninterview study of three principals). Pedagogik, Institutionen för Skolutveckling och ledarskap,Fakulteten för Lärande och samhälle, Malmö universitet. LÄS MER

  5. 25. Förskolan Klippan

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Anton Lindström; [2018]
    Nyckelord :preschool; kindergarten; participatory design; workshop; montessori; school; solna; stockholm; free play; outside play; children; city; space;

    Sammanfattning : I started the project by doing a workshop with aclassmate using a derivative of the german officeBaupiloten’s methods. The goal of the workshop was toextract their actual needs and wishes.Traditionally when asking a client “What do you want?”,they’ll be constricted by their own reality and context. LÄS MER