Sökning: "motivation för konsumtion"

Visar resultat 11 - 15 av 53 uppsatser innehållade orden motivation för konsumtion.

  1. 11. RÄDDA VÄRLDEN MEN HA KUL PÅ VÄGEN : En studie om drivkrafter som motiverar respektive hindrar köp av elbilar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Jonathan Lindgren; Alexander Ström; [2020]
    Nyckelord :Electric vehicle; sustainable consumption; values; attitude; motivation; dilemma; Elbil; hållbar konsumtion; värderingar; attityd; motivation; dilemma;

    Sammanfattning : DATUM: Slutseminarium; 2020-06-02 & slutversion; 2020-06-08 NIVÅ: Kandidatuppsats i företagsekonomi, FOA300, VT20 INSTITUTION: EST – Ekonomi, Samhälle & Teknik, Mälardalens Högskola.  FÖRFATTARE: Jonathan Lindgren (95/03/23), Alexander Ström (93/06/24) TITEL: RÄDDA VÄRLDEN MEN HA KUL PÅ VÄGEN; En studie kring drivkrafter respektive hinder vid köp av elbilar HANDLEDARE: Aswo Safari NYCKELORD: Elbil, hållbar konsumtion, värderingar, attityd, motivation, dilemma SYFTE: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för vilka drivkrafter som motiverar eller hindrar den svenska konsumenten till ett hållbart köp av elbil. LÄS MER

  2. 12. Vinn mot svinn - En studie som belyser hur producenter kan hjälpa konsumenter att minska sitt omfattande matsvinn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Lisa Erichs; Amelie Hansson; [2020]
    Nyckelord :matsvinn; datummärkning; förpackningar; livsmedel; producentansvar; förvaring; hållbarhetsdatum; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Nature has provided us with delicious and nutritious food for many years. It is estimated that one third of all edible food is wasted globally. This means a substantial loss of resources. Consumers are unaware of the great amount of avoidable food waste that is created from household consumption and the environmental impact it has. LÄS MER

  3. 13. Millennials komplexa attityd gentemot grön klädkonsumtion : En kvalitativ studie om millennials attityd gentemot klädkonsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Julia Adamsson; Danås Annie; [2020]
    Nyckelord :Fast fashion; Millennials; Grön klädkonsumtion; konsument beteende;

    Sammanfattning : The consumption has increased by 40% in just a few decades, which has given a negative impact on the environment. At the same time, millennials also called generation X, have a huge purchasing power compared to other generations. A major problem of unsustainable clothing consumption is fast fashion. LÄS MER

  4. 14. Sharing is caring?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Hanna Skogersson; Frida Svensson; [2020]
    Nyckelord :​Konsumtion; konsumtionsbeteende; delningsekonomi; delningstjänster; motivation; motstånd; sociala normer; moraliska normer; Social Sciences; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Idag konsumeras det som aldrig förr, samtidigt som hållbarhetsfrågan tar allt större utrymme i debatten kring konsumtion. Det har lett till att konsumenten söker efter andra konsumtionsalternativ, ur vilket fenomenet delningsekonomin har växt fram. LÄS MER

  5. 15. Reducing meat consumption : a mixed methods study investigating attitudes of young adult omnivores

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för naturvetenskap

    Författare :Dimah Albenny; [2020]
    Nyckelord :Negative effects; Reduction of meat consumption; Meat alternatives; Expected liking; Consumer willingness; Diet habits and attitudes; Motivation toward meat consumption.; Negativa effekter av köttkonsumtion; Minskning av köttkonsumtion; Köttalternativ; Förväntade åsikter; Kostvanor och attityder; Motivation att minska köttkonsumtion;

    Sammanfattning : Background Meat is one of the most nourishing and highly consumed foods, but the controversy around theconsumption of meat products, and the negative effects around the consumption of meatproducts led to increased scholarly attention on the user willingness to alter their meatconsumption. In Sweden, a guideline by the Livsmedelsverket (The Swedish National Food Agency) in 2015 encouraged people to consume less red and processed meat. LÄS MER