Sökning: "motorik forskning"
Visar resultat 11 - 15 av 128 uppsatser innehållade orden motorik forskning.
11. Upp och hoppa, vik en loppa! : Barns motoriska utveckling i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Vår studie handlar om barns motoriska utveckling i förskolan. Vi presenterar tidigare forskning som relaterar till förskoleåldern som en viktig motorisk utvecklingsperiod samt motorikens betydelse för barns lärande, utveckling och hälsa. LÄS MER
12. Arbetsterapeutiska interventioner för barn med autismspektrumtillstånd och dess effekter. : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapiSammanfattning : Autismspektrumtillstånd (AST) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som bland annat innebär svårigheter i social interaktion, sensorisk hantering och bearbetning samt motoriska färdigheter för individen. Barn med AST löper högre risk än andra barn att inte utveckla nödvändiga färdigheter som behövs för att vara delaktig i olika aktiviteter samt i utveckling mot självständighet. LÄS MER
13. Rörelsepauser : En kvantitativ studie med syfte att undersöka om lärare användersig av rörelsepauser för att förmedla vikten av hälsa och motion iämnet biologi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare förmedlar vikten av daglig motion till dagens mer stillasittande elever. Skolan har och har haft sedan en lång tid tillbaka ett ansvar i att ge eleverna kunskap om hälsa, vad hälsa är och hur eleverna själva kan ta beslut som påverkar deras hälsa positivt. LÄS MER
14. Klättra, spring och hoppa mer! : En kvalitativ studie där sex förskolegårdar och förskolepersonalen jämförs för att se möjligheter till motorik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I och med det stillasittande samhälle som råder belyser denna studie vikten av förskolans betydelse för barnens möjligheter till motorisk aktivitet och utveckling. Syftet var att undersöka sex olika förskolegårdar genom fotodokumentation som sedan analyserats för att se vilka möjligheter till motorik som erbjöds. LÄS MER
15. Fysisk aktivitet, en del av vardagen på förskolan : en kvalitativ undersökning om hur förskollärare arbetar och skapar förutsättningar för fysisk aktivitet
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur förskollärare arbetar och skapar förutsättningar för barns fysiska aktivitet i förskolan. Vi upplever på senare tid att fysisk aktivitet och rörelse fått lägre prioritet i förskolans arbete. LÄS MER