Sökning: "musik digital distribution"

Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade orden musik digital distribution.

  1. 16. Från färdiginspelat låtmaterial till mastrings-ideal, digitala distributionsavtal, ersättning från en radiokanal, pressade CD-skivor i kartongfodral och en budget med god vinstmarginal

    M1-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Erik Wiss; Andrée Theander; [2008]
    Nyckelord :musik; CD; trycka; trycka skiva; skiva; omslag; foto; grafik; internet; exponering; cap outrun; progressiv; promotion; rock; ncb; ifpi; mastring; grammotex; ISRC; stim; mastering; iTunes; distribution; inspelning; album; logotyp; marknadsföring; försäljning; myspace; fysisk distribution; digital distribution; pressa; pressa skiva;

    Sammanfattning : Syftet med det examensarbete som genomförts har varit att kartlägga processen för att på egen hand lansera sin musik i form av ett fullängdsalbum tillgängligt att köpas både i form av digitala nedladdningar och som traditionell CD-skiva. I arbetet har vi bekantat oss med viktiga aspekter angående distributionsavtal, upphovsrätt, marknadsföring, design, foto, logotyper, texter och koder man bör känna till. LÄS MER

  2. 17. Fonogramsavtalet : Hur fonogramsavtalets standard har bildats och spridigts inom musikbranschen

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan BBS

    Författare :Jens Eklinder Frick; [2008]
    Nyckelord :fonogramavtal; skivkontrakt; musikindustrin; musikbranschen; institutionalism;

    Sammanfattning : Fonogramsavtalet är ett avtal som sluts mellan en artist och ett skivbolag där artisten överlåter exploateringsrätten till sitt framförande till skivbolaget för en ersättning. Detta avtal grundar sig på de rättigheter som upphovsrättslagen ger en artist och på avtalsrätt, men hur dessa avtal bör utformas i praktiken är till stor del upp till de båda parterna (Stannow, Åkerberg, Hillerström 2002). LÄS MER

  3. 18. Prissättning av musik vid digital distribution

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :Niclas Danielsson; Håkan Mattsson; [2005]
    Nyckelord :Business and economics; Ekonomi; Musik; Digital distribution; Prissättning; Marginalkostnad; Per Åman;

    Sammanfattning : Bakgrund: De senaste åren har alltmer musik börjat distribueras digitalt via Internet. Detta har framförallt skett via fildelningsnätverk men under de senaste två åren har allt fler legala tjänster växt fram. Prisnivån hos dessa tjänster är väldigt enhetlig och återförsäljarna har små marginaler på sin försäljning. LÄS MER

  4. 19. Kopieringsskydd och lagar : rätt väg i kampen mot piratkopieringen?

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Avdelningen för för interaktion och systemdesign

    Författare :Annika Dahlberg; Helena Sandell; [2004]
    Nyckelord :Piratkopiering; kopieringsskydd; upphovsrätt;

    Sammanfattning : Det rapporteras mycket om piratkopiering i massmedia idag. Vem som helst kan med inte alltför stora kunskaper eller kostnader kopiera film, musik, spel och programvaror, som dessutom ofta är lättillgängliga på Internet. Hur stort detta problem är och för vem, är det nog ingen som riktigt kan förstå eller svara på. LÄS MER

  5. 20. Skivförsäljningsbranschen - strategiska aspekter för Internetexpansion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ola Nilsson; Mattias Berntsen; Hugo Mansfeld; Jesper Nordh; [2001]
    Nyckelord :Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Skivförsäljningsbranschen - strategiska aspekter för Internetexpansion Seminariedag: 5 juni 2001 Författare: Mattias Berntsen Hugo Mansfeld Ola Nilsson Jesper Nordh Handledare: Lars Bengtsson Jan-Inge Lind Problem: Vilka förutsättningar har vårt fallföretag för en expandering på Internet? Vilka strategiska aspekter måste företag beakta vid en expandering på Internet? Vart leder utvecklingen i skivförsäljningsbranschen? Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att med hjälp av teorier påvisa de fördelar ett företag kan vinna på att etablera sig på Internet. Vi kommer även att diskutera problem som andra företag har stött på och de fallgropar företag kan möta vid en expandering på Internet och den nya ekonomin. LÄS MER