Sökning: "musik i förskolan: En kvalitativ studie om hur musik används som medel för barns"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden musik i förskolan: En kvalitativ studie om hur musik används som medel för barns.

  1. 1. Musik i förskolan : lärande med, om, i och genom musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ulrika Hall; Petra Holmgren; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att musik i förskolan till stor del används som medel för lärande i andra ämnen, musiken som ämne i sig hamnar lite i skymundan. Många förskollärare känner att de inte har tillräcklig kompetens eller känner sig tillräckligt säkra på ämnet för att kunna bedriva musikundervisning. LÄS MER

  2. 2. Musik i förskolan : En kvalitativ studie om hur musik används som medel för barns språkliga och sociala utveckling

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nahrain Beniamin; [2019]
    Nyckelord :Musik; uttrycksmedel; undervisningsinnehåll; barns språkliga och sociala utveckling; mediering; appropriering; den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien syftade till att få förståelse för förskollärarnas användning av musik i olika förskolor samt hur pedagoger arbetar med musik som ett uttrycksmedel och som undervisningsinnehåll för barns språkliga och sociala utveckling. Studien är en kvalitativ undersökning och tar stöd av det sociokulturella perspektivet på lärande. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares förhållningssätt till musikundervisning i förskolan : En studie om hur förskollärare förhåller sig till musikundervisning för barns utveckling och lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Johanna Gustafsson; Ola Fransson; [2019]
    Nyckelord :Musik; förskola; didaktik; förhållningssätt; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att diskutera hur sex förskollärare kan förhålla sig till musikundervisning för barns utveckling och lärande i förskolan. Studien har hämtat inspiration från den tidigare forskningen inom området som visar att det ofta finns en osäkerhet bland förskollärarna kring att arbeta med musik. LÄS MER

  4. 4. Musik i förskolan : En kvalitativ studie om hur musik används som medel för barns språkliga och sociala utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nahrain Beniamin; [2019]
    Nyckelord :Musik; uttrycksmedel; undervisningsinnehåll; barns språkliga och sociala utveckling; mediering; appropriering; den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Den här studien syftade till att få förståelse för förskollärarnas användning av musik i olika förskolor samt hur pedagoger arbetar med musik som ett uttrycksmedel och som undervisningsinnehåll för barns språkliga och sociala utveckling. Studien är en kvalitativ undersökning och tar stöd av det sociokulturella perspektivet på lärande. LÄS MER

  5. 5. Musik är något som alla kan fångas i : en studie om musikens roll i tematiskt arbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Emma Nilsson; Frida Mårtensson; [2013]
    Nyckelord :förskola; musik; tematiskt arbete; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : Uppsatsen baseras på en kvalitativ forskningsmetod och behandlar området musik i tematiskt arbete. Det som undersökts i studien är musikens roll i tematiskt arbete i förskolan, om musiken används som ett mål i sig eller som ett medel för andra ämnen. Metoden för studien är kvalitativa intervjuer. LÄS MER