Sökning: "myter i filmer"
Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden myter i filmer.
6. Oförglömliga karaktärer : En analys av karaktärsskildringar i fornnordiska myter och filmer om superhjältar
Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : By conducting a text analysis this study analyzes possible similarities in the portrayal of story characters between historical Norse myths and contemporary film productions. The chosen historical texts are two stories from Norse mythology which render a myth about Thor and a giant named Hrunge as well as the myth Trymskvädet. LÄS MER
7. "Här på landet så är det som så att folk tycker att man ska va gla´och dum, helt enkelt!" : en filmstudie om bilden av landsbygden
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Varje gång som man tittar på en film påverkas man av olika intryck. Dessa intryck påverkar sedan våra uppfattningar och känslor rörande olika situationer och begrepp. Framförallt kan man säga att film gör värderingar synliga genom de grundläggande bilder de presenterar av olika fenomen. LÄS MER
8. Disney – En saga där allt är svart eller vitt? : En kvalitativ studie av Disneyfilmen Prinsessan och Grodan
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : En kvalitativ studie av Disneyfilmen Prinsessan och Grodan skriven av Josephine Rapp, Jonna Nordheim och Viann Jalal, enheten för medie- och kommunikationsvetenskap på Lunds universitet. Disneys fantastiska och magiska värld kan vid en första anblick te sig oproblematisk och fulländad. LÄS MER
9. Religiösa Avatarer : Turister i sakraliserade virtuella världar
Magister-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Sammanfattning Är virtuella världar sakraliserade? Virtuella är sakraliserade i jämförelse med vår sekulariserade värd och jag hade inte förväntat mig ett så stort utbud av religion i onlinespel. I och med min forskning anser jag att Final Fantasy XI och World of Warcraft i största grad är sakraliserade virtuella världar där människor världen över antar rollen som så kallade ”cyberpiligrims” och ge sig ut på ett äventyr för att upptäcka sin identitet och utforska sig själva. LÄS MER
10. Varumärken producerar karaktären ”Vodka Martini, shaken not stirred”- En narrativ studie av tre Bondfilmer
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Vårt syfte är att studera vilken roll produkt/varumärkes placering har i förhållande till huvudkaraktärer i filmer, ur ett narrativt perspektiv. Vi vill undersöka hur produkter/varumärken på olika sätt kompletterar karaktärerna. LÄS MER