Sökning: "nationella prov i svenska läsförståelse"
Visar resultat 11 - 15 av 38 uppsatser innehållade orden nationella prov i svenska läsförståelse.
11. Att läsa det du förstår eller att förstå det du läser. En studie av SFI-elevers läsförståelse och deras lässtrategier vid prov
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka svårigheter, i första hand för studieväg 1-elever, men även för studieväg 2-elever, på läsdelarna på nationella prov för SFI och att undersöka vilka strategier som används vid läsuppgifter. Detta undersöktes genom att kontrollera vilka uppgifter på ett nationellt prov som det ställdes frågor kring och genom att analysera felsvar på nationella provs läsdelar. LÄS MER
12. Automatically Generate Questions for National Examinations in English Reading Comprehension
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : In recent years the amount of research in automatically generated questions (AQG) have been on the rise. AQG can be applied to many different fields where one such field is education. The Swedish national test (Nationella provet) is a nation wide test in Sweden that can take 1,5 to 2 years to create. LÄS MER
13. Bygga broar mellan läsaren och texten, en studie om röst och kausalitens förekomst hos de sakprosatexterna i nationella proven från 2013
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Under 2010-talet har Sverige tagit emot människor från andra länder. I många skolor runtom i Sverige studerar elever som inte har svenska som modersmål. Vilket kan bidra till att det blir mer ansträngande för en andraspåkselev att tillgodogöra sig undervisningen i jämförelse med en elev med svenska som modersmål. LÄS MER
14. Nationella prov + läromedel + förmågor = Sant?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Syftet med studien har varit att genom att analysera läromedel och nationella prov belysa hur ett läromedel och nationella proven i svenska årskurs 3 förhåller sig till läroplanens formuleringar om förmågor i svenskämnet för årskurs 3. Vidare har studien syftat till att undersöka huruvida samstämmighet eller avsaknad av samstämmighet återfinns mellan läroplanen i svenska årskurs 3, nationella prov och läromedel. LÄS MER
15. Läsförståelse, hörförståelse eller förståelse av skriven text : vad har de extra anpassningarna för roll i de nationella proven och vad är det vi prövar?
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att beskriva lärares syn på tillgång till extra anpassningar vid ordinarie läsförståelseundervisning gentemot vid nationella provens läsförståelsedelar i svenska, årskurs 6, för elever i lässvårigheter. Vidare syftade även studien till att undersöka hur lärare tolkar begreppen läsförståelse respektive hörförståelse samt huruvida de anser att man kan pröva flera förmågor (avkodning och förståelse) i samma prov. LÄS MER