Sökning: "nationella prov i svenska läsförståelse"

Visar resultat 16 - 20 av 38 uppsatser innehållade orden nationella prov i svenska läsförståelse.

  1. 16. Klarar läromedlen det nationlla provet? : En analys av vilka läsförståelseprocesser SVA-läromedel nyttjar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Maja Arvidson; [2020]
    Nyckelord :läsförståelse; nationella provet; svenska som andraspråk; läromedelsanalys; beskrivande analys;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks huruvida två läromedel författade för gymnasiekursen svenska som andraspråk 1 ger eleverna möjlighet att öva på de läsförståelseprocesser som de möter i det nationella provet. I undersökningen kategoriseras textfrågor i anslutning till skönlitterära och sakprosatexter i läromedlen efter de tre läsförståelseprocesserna det nationella provet prövar. LÄS MER

  2. 17. Det nationella provet - ett prov för alla? : En studie av elevers åsikter om det nationella provets texthäfte i svenska som andraspråk på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kajsa Fröberg Lahti; [2019]
    Nyckelord :elevåsikter; läsförståelse; nationella provet; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Svenska (sve) och svenska som andraspråk (sva) är olika kurser på gymnasiet men använder samma texthäfte i de nationella proven. Denna studie har i syfte att undersöka sva-elevers åsikter om texthäftet. LÄS MER

  3. 18. "Man har ju bättre minne när man lyssnar" : En studie om andraspråkselevers läsförståelse, svåra uppgifter och hur längre tid och tillgång till inläst material kan vara en framgångsfaktor.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rebecca Lundqvist Stenlo; [2019]
    Nyckelord :Läsförståelse; svenska som andraspråk; andraspråkselever; läs- och skrivsvårigheter; avkodning; inferenser; koncentration; stress; arbetsminne; nationella prov; kompensatoriska hjälpmedel; inläst material.;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur förlängd tid och inläst material kan förbättra provresultatet i läsförståelse för en grupp andraspråkselever på gymnasiet, vilken typ av uppgifter som kan vara särskilt problematiska, samt hur eleverna själva ser på sin egen läsförståelse. Såväl på nationella prov som i internationella studier såsom PISA och PIRLS får andraspråkselever generellt sämre resultat än förstaspråkselever och därför är det viktigt att ta reda på vilka svårigheter som finns och hur de kan övervinnas. LÄS MER

  4. 19. Räkna med svenska som andraspråk – ett andraspråksperspektiv på nationella prov i matematik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Carolina Lidman; [2018-02-06]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nationella prov; matematik; validitet; nyanlända elever;

    Sammanfattning : I föreliggande rapport undersöks nationella provet i matematik åk 9 ur ett andraspråksperspektiv. Frågan som ställs är hur provet och dess validitet påverkas av situationen som uppstår när andraspråkselever på IM Språkintroduktion gör provet, och denna besvaras genom analys av insamlade elevlösningar samt genom intervjuer med lärare och elever på IM Språkintroduktion. LÄS MER

  5. 20. Läsning i PISA, nationella prov och Lgr11:s kursplan i svenska : Läsprocesskategorier i PISA-undersökningen 2009, nationella provet 2012/2013 samt kursplanen för årskurs 7-9.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Helsing; [2017]
    Nyckelord :PISA; national tests; Swedish; curriculum; knowledge requirement; reading process categories; reading comprehension; literacy; content analysis; PISA; nationella prov; svenska; läroplan; kunskapskrav; läsprocesskategorier; läsförståelse; literacy; innehållsanalys;

    Sammanfattning : This essays aim is to examine the different reading process categories tested in PISA's survey as well as the national test in Swedish and how it is tested. Furthermore, the aim is to compare it with the skills and knowledge regarding reading required in the syllabus and the reading process categories that are included in the knowledge requirements. LÄS MER