Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Det ser inte ut som att det andra barnet vill att du är så nära nu” : Fem förskollärares beskrivningar av integritetsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Elin Söderholm; Elin Vestling; [2020]
    Nyckelord :boundary setting; norms; physical integrity; preschool; preschoolteacher; fysisk integritet; förskola; förskollärare; gränssättning; normer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen kring hur förskollärare anser att de arbetar med barns fysiska integritet i förskolan. Studien har genomförts genom att använda oss av strukturerade intervjuer, där fem förskollärare intervjuades. LÄS MER

  2. 2. Pedagogiskt ledarskap : En kvalitativ undersökning om förskolläraressyn på ledarskap i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Nilsson; Nathalie Stridh; [2020]
    Nyckelord :ledarskap; förskollärare; kvalitativ metod; normativ styrning;

    Sammanfattning : Inledning Vi har undersökt olika ledarskapsstilar i förskolan och hur de påverkar barnen. Studien handlar även om att undersöka vilken typ av ledarskap en förskollärare bör utöva i praktiken. LÄS MER

  3. 3. ”Man kan aldrig ha för mycket ögonskugga” : En diskursanalys av identitet, skevhet och respektabilitet i Tove Folkessons Kalmars jägarinnor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :John Wittenberg; [2017]
    Nyckelord :Kalmars jägarinnor; Tove Folkesson; identitet; konstruktion; skevhet; respektabilitet; diskurs; diskursanalys; normer; kulturellt kapital.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie av Tove Folkessons romandebut Kalmars jägarinnor, där diskursanalys utgör både teori och metod. Studien kan placeras i relation till forskning om respektabilitet och skeva flickskap i litteraturen, men kan även ses som ett bidrag till det ämnesdidaktiska forskningsfältet med kopplingar till svenskämnet och normkritisk pedagogik. LÄS MER

  4. 4. "oj det trodde jag inte om dig" : En undersökning av tjejers attityder och erfarenheter av jämställdhet kopplat till kön inom KTH:s Maskinteknikutbildning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Linnéa Mattus; [2017]
    Nyckelord :genusvetenskap; KTH; maskinteknik; jämställdhetsarbete; normkritik;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker attityder och erfarenheter av jämställdhet kopplat till kön bland kvinno-identifierade studenter inom en teknisk utbildning. Genom kvalitativ intervjumetod och en tematisk analysmetod visar intervjudeltagarna på en manligt dominerad kultur i form av språk och praktiker samt mönster av homosocialt beteende. LÄS MER

  5. 5. En normativ dröm om en lokal hjälte : En kritisk diskursanalys av "UNICEF Annual Report 2013"

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Lovisa Greus; [2014]
    Nyckelord :UNICEF; intercultural education; postcolonial theory; critical discourse analysis; UNICEF; interkulturell pedagogik; postkolonial teori; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : We live in a world where the resources are not equally divided and that is why charity work is needed. The United Nations Children’s Fund, UNICEF, is a global organization that works for children’s human rights around the world. LÄS MER