Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 4140 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Att våga för barnens skull –En fenomenografisk studie om förskollärares syn på musik i förskolan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Forskning pekar ut musik som ett ämne som ofta påverkas av om förskollärare har ett eget intresse och engagemang för musik. Dessutom visar forskning på att många förskollärare inte känner sig bekväma i att undervisa i musik och därför undviker detta ämne, vilket utgör ett potentiellt hinder för barns möte med musiken i förskolan. LÄS MER
2. "Gårdsförsäljning av alkoholdrycker - en unionsrättslig klurighet En analys av lagförslaget i SOU 2021:95 och utredarens unionsrättsliga slutsatser"
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : I december 2021 överlämnade den så kallade Gårdsförsäljningsutredningen sitt betänkande till statsrådet Lena Hallengren. Utredaren hade fått i uppdrag att, bland annat, utreda möjligheterna för att införa gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker, under förutsättning att Systembolagets monopol säkras. LÄS MER
3. Nyhetsmedias framställning av brott: effekter på attribuering av ansvar och straff till förövare
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka huruvida nyhetsrapportering påverkar attribuering av ansvar till förövare samt om detta har ett samband med hur långt straff personer anser vara rimligt för ett brott. Detta testades genom en experimentell enkät, med priming och framing av nyhetsartiklar på 266 deltagare. LÄS MER
4. "Åhh fröken kan vi inte ha drama igen" eller elevers upplevelse av att arbeta me drama som komplement i svenskundervisnigen. : En interventionsstudie i grundskolaans årskurs två.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : PISA-resultatet (2022) visar på vikten av att utveckla elevernas läs- och skrivförmåga, där skolan förväntas bidra till en likvärdig utbildning för alla elever oberoende deras olika förutsättningar. Tidigare forskning har visat att multimodala arbetssätt kan bidra till ökad läs- och skrivinlärning bland elever i de lägre årskurserna. LÄS MER
5. Studiemotivation – kan det prediceras av fysisk aktivitet, ålder och biologiskt kön?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om elevernas upplevda studiemotivation kunde prediceras utifrån fysisk aktivitet, ålder eller kön. Metoden för denna kvantitativa studie var att deltagarna ombads besvara ett kortare frågeformulär kopplat till deras upplevda studiemotivation och fysiska aktivitetsvanor. LÄS MER