Sökning: "observation av elev i klassrummet"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden observation av elev i klassrummet.

  1. 16. Vad var det jag läste? Läsförståelse i grundskolans år 4

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Carina Henrysson; Anette Lindman; [2010-04-22]
    Nyckelord :artefakter; interaktion; läsförståelse; lässtrategier; textsamtal; Matteuseffekten; relationella och kategoriska orsaker;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet har varit att undersöka hur lärare ser på elevers läsförståelse i år 4, och se hur arbetet med läsförståelse försiggår i lärarnas klassrumskontext. Vilka strategier, metoder och åtgärder används i klassrummet för att arbeta med läsförståelse? Hur interagerar lärare – elev med varandra kring förståelse av texter? Vilka artefakter används i klassrummet som kan stödja utvecklingen av god läsförståelse? Teori: Studiens teoretiska forskningsansats utgår från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 17. Hur bemöts flickor och pojkar i klassrummet, ur ett genusperspektiv? : En studie av en pedagog i årskurs ett

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Jonna Ronner; Jenny Uhre; [2009]
    Nyckelord :genus; bemötande; interaktion; jämställdhet; klassrum;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur pojkar och flickor bemöts ur ett genusperspektiv i klassrummet. Bakgrunden till att vi valde att undersöka detta ämne är att vi under våra verksamhetsförlagda utbildningar har sett tendenser på att pedagogerna gör skillnad på pojkar och flickor vad det gäller bemötande. LÄS MER

  3. 18. Användning av kompensatoriska hjälpmedel i klassrummet - En fallstudie i skolår 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Jönsson; [2009]
    Nyckelord :dyslexi; hjälpmedel; läs- och skrivsvårigheter; kompensation; IKT;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att belysa hur kompensatoriska hjälpmedel vid läs- och skrivsvårigheter kan integreras i klassrumsundervisningen. Jag ville lära mig mer om hur man kan arbeta för ett kompensatoriskt tänkande i en inkluderande skola. LÄS MER

  4. 19. Interaktionen i klassrummet : En kvalitativ observationsstudie om pedagogens interaktion med eleven i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Linn-Marita Johansen; Eva Söhrman; [2009]
    Nyckelord :interaction; communication; teacher; pupil; ineraktion; kommunikation; pedagog; elev;

    Sammanfattning :   Arbetets art: Examensarbete i lärarutbildningen, Avancerad nivå, 15hp Högskolan i Skövde Titel: Interaktionen i klassrummet – En kvalitativ observationsstudie om pedagogens interaktion med eleven i undervisningen. Sidantal: 38 Författare: Linn-Marita Johansen Eva Söhrman Handledare: Eva Dahlgren Datum: Januari 2009 Nyckelord: interaktion, kommunikation, pedagog, elev. LÄS MER

  5. 20. Vad sker i klassrummet i en särskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :sofia karlsson; maria kulezic; [2007]
    Nyckelord :elever med behov av särskilt stöd; särskola; elever med funktionshinder; en skola för alla; koncentrationssvårigheter; pedagogiska redskap i särskolan; teckenkommunikation;

    Sammanfattning : Vårt intresse i detta examensarbete har varit att studera barn med behov av särskilt stöd samt hur undervisningen sker i en särskola.Syftet är att upptäcka och belysa vilka redskap som pedagogen använder sig av i undervisningen. Redskapen kommer vi att identifiera samt namnge desamma i kategorier som gäller för den specifika klassen. LÄS MER