Sökning: "omsorgsbegreppet i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden omsorgsbegreppet i förskolan.

  1. 1. Små barns anknytning. En intervjustudie om trygghet och omsorg i förskolan från ett förskollärarperspektiv vid inskolning.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Izabell Flodén Dinov; Julia Djupfeldt; [2024-02-27]
    Nyckelord :Anknytning; omsorg; trygghet; yngre barn; förskola; förskollärarperspektiv; intervju; anknytningsteori; inskolning; fenomenografi; ;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan (2018) lyfter de vikten av att skapa en trygg omsorg för både barnet och deras vårdnadshavare vid inskolning. Från våra tidigare erfarenheter som förskollärarstudenter har vi upplevt en skillnad i hur olika förskolor tolkar omsorgsbegreppet och även hur mycket vikt de lägger vid omsorgsuppdraget. LÄS MER

  2. 2. Omsorgens utveckling i Läroplanen för förskolan : En dokumentstudie om läroplanens revideringar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ellena Olsson-Thiele; Selena Pipijoga; [2024]
    Nyckelord :Förskola; Läroplan; Läroplansteori; Omsorg;

    Sammanfattning : Problemområdet som bidragit till studien är förskolans utveckling, där lärande tar större platsän omsorg. Studiens syfte är att se om omsorgsbegreppet har fått en förändrad betydelse iläroplanen för förskolan. Detta har genomförts genom att göra en dokumentstudie. LÄS MER

  3. 3. Vilans betydelse i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av arbetet med de äldre barnens vila i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emina Nilsson; Kholoud Salloumi; [2022]
    Nyckelord :Barn; barnperspektiv; fenomen; fenomenologi; förskollärare; upplevelse; vila;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att närma oss förskollärares livsvärld och upplevelser kring arbetet med vila för de äldre barnen i förskolan, samt ta reda på vad vila betyder för förskolebarnen enligt förskollärarna, utifrån ett barnperspektiv. Studien utgår främst från en fenomenologisk vetenskapsteori med viss anknytning till barndomssociologin och omsorgsbegreppet. LÄS MER

  4. 4. Omsorgsbegreppet i en lärandediskurs : en studie om hur barns kropp och behov konstrueras i förskolans praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Thobias Bernardo Hörlin; [2022]
    Nyckelord :barns behov; barns kropp; förskola; omsorg;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och belysa förskjutningen av omsorgsbegreppet i förskolan genom att granska hur omsorgen tar sig uttryck i förskolans egna dokument och självvärdering. Blicken riktas mot hur barns behov och kropp förstås och konstrueras i förskolans systematiska kvalitetsdokument. LÄS MER

  5. 5. Undervisning på bekostnad av omsorg? : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alicia Bertilsson; [2022]
    Nyckelord :Svenska; omsorg; omsorgsbegreppet; undervisning; undervisningsbegreppet; läroplanskoder;

    Sammanfattning : Förskolan fick sin första läroplan samma år som förskolan övergick från att tillhöra socialdepartementet och i stället tillhöra utbildningsdepartementet. Efter den första läroplanen har den senare reviderats och skrivits om vid ett antal tillfällen. LÄS MER