Sökning: "organisation hur offentlig"

Visar resultat 1 - 5 av 412 uppsatser innehållade orden organisation hur offentlig.

  1. 1. Tillbaka till vardagen efter pandemin- motstånd mot gamla arbetssätt?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Nele Andersson; Anna Bjelovuk; [2024]
    Nyckelord :remote work; change; change process; resistance; leadership; Kotter´s 8- stepmodel.; distansarbete; förändring; förändringsprocess; motstånd; ledarskap; Kotter´s 8-stegsmodell.;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Titel: Tillbaka till vardagen efter pandemin - motstånd mot gamla arbetssätt?  Nivå: Examensarbete på grundnivå i ämnet företagsekonomi Författare: Nele Andersson och Anna Bjelovuk Handledare: Svante Brunåker Datum: 2024-januari Syfte: Syftet med denna kandidatuppsats inom ledarskap och organisation är att undersöka förekomsten av motstånd som chefer upplever vid återgång till kontorsbaserade arbetsplatser.  Metod: Denna studie utgår från en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER

  2. 2. Ökad tillväxt för en större uppgift: En analys av Polismyndighetens kompetensförsörjande arbete, sett genom institutionella logiker.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Pia Frölén; [2023-09-12]
    Nyckelord :Polismyndigheten; Institutionell logik; Kompetensförsörjning; Styrformer; Byråkrati; New Public Management NPM ; Mål- och resultatstyrning; Managementbyråkrati; Managementmode; Tillitsbaserad styrning och ledning; Governance; post-NPM; Byråkratisk logik; Managementlogik; Tillitslogik;

    Sammanfattning : Polismyndigheten har i uppdrag av regeringen att med sitt kompetensförsörjande arbete öka sin tillväxt med 10 000 fler anställda till utgången av 2024. Mot bakgrund av kompetensförsörjningens styrande roll i en organisation syftar uppsatsen till att undersöka hur de olika styrformer som präglat offentlig sektor över tid har präglat Polismyndighetens kompetensförsörjande arbete. LÄS MER

  3. 3. HUR EN ORGANISATION KAN ÖKA FÖRUTSÄTTNINGARNA FÖR EN LYCKAD IMPLEMENTATION AV IT. : En kvalitativ studie om hur en offentlig verksamhet kan arbeta med att öka förutsättningarna för en lyckad implementation av IT i en förändringsprocess.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Carl-Johan Bratthall; Marcus Wahlgren; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Organizations are being more and more dependent on digital platforms and intranets to be as efficient as they can. Digitizing is enabling different ways to streamline operations and make them more effective. The public sector is no different. LÄS MER

  4. 4. Lojalitets inverkan på anställdas vilja att stanna : En enkätstudie som undersöker hur påverkansfaktorerna lön och andra motivationsfaktorer, samhörighet, lojalitet, kompetensförsörjning och arbetets utformning, inverkar på anställdas vilja att stanna i sin anställning, inom privat och offentlig sektor.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Elin Stolt; Hilda Färdig; [2023]
    Nyckelord :Employee retention; voluntary turnover; private sector; public sector; motivation; job satisfaction; Bibehållande av personal; frivillig uppsägning; privat sektor; offentlig sektor; motivation; arbetstillfredsställelse;

    Sammanfattning : Den globala tekniska utvecklingen och framväxten av kunskapssamhället har bidragit till att kunskap och mänskliga färdigheter fått en central betydelse för organisationers framgång. Idag anses anställda därmed som en viktig och central del för att höja den organisatoriska prestationen och för att behålla konkurrensfördelar på arbetsmarknaden. LÄS MER

  5. 5. Vad påverkar trivsel i arbetet? : En kvantitativ undersökning om vilka friskfaktorer som kan ses för chefer inom offentlig förvaltning

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Lena Nyström; [2023]
    Nyckelord :arbetssituation; chefer; friskfaktorer; förutsättningar i arbetet; offentlig förvaltning;

    Sammanfattning : Att arbeta som chef i kommunal sektor innebär att man befinner sig i en komplex organisationsstruktur med mycket varierande arbetsuppgifter och stora ansvarsområden. Arbetet styrs av bland annat lagar och politiska beslut och möjligheterna att kunna påverka är begränsade, vilket innebär att cheferna hamnar i en utsatt position. LÄS MER