Sökning: "organisationsnivå gruppnivå individnivå"

Visar resultat 31 - 35 av 42 uppsatser innehållade orden organisationsnivå gruppnivå individnivå.

  1. 31. Jag ser ju inte det de ser...jag ser andra saker : Specialpedagoger beskriver sin specialpedagogiska kompetens och sina förutsättningar att utföra specialpedagoguppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Fricker; Carina Malmqvist; [2014]
    Nyckelord :skolutveckling; kvalificerade samtal; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; inkludering; exkludering; åtgärdsprogram; delaktighet; organisationsnivå; gruppnivå; individnivå; förhållningssätt; elevhälsa.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och analysera hur specialpedagogers formella kompetens motsvarar de förväntningar på praktisk yrkeskompetens som specialpedagogerna möter från olika aktörer i skolans vardagsverksamhet. Vi använder oss av en kvalitativ metod och intervjuer för att undersöka vårt fält. LÄS MER

  2. 32. Problem och svårigheter med matematikundervisningen ur ett gymnasielärarperspektiv.

    Magister-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Marie Wikström; [2011]
    Nyckelord :matematik; gymnasieskolan; svårigheter; problem; lärarperspektiv; skolreformer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad gymnasielärare i ämnet matematik anser vara de största svårigheterna med undervisningen i sitt ämne. Jag har också undersökt vad matematiklärarna anser att de gör och kan göra utifrån nuvarande förutsättningar för att komma till rätta med eller minska de angivna svårigheterna och vilka andra förändringar de anser skulle behövas. LÄS MER

  3. 33. Helhetssyn i åtgärdsprogram : ibland är det svårt att se skogen för alla träd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Christel Jansson; Anna-Karin Stenshammar; [2011]
    Nyckelord :gruppnivå; helhetssyn; individnivå; pedagogisk utredning; skolnivå; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Syftet är att kartlägga om rektorers och specialpedagogers helhetssyn blir synlig kring eleven med åtgärdsprogram. Frågeställningar vi vill ha svar på i arbetet är: Hur ser arbetsgången ut kring åtgärdsprogram? Hur görs pedagogiska utredningar i samband med upprättande av åtgärdsprogram? Hur beskrivs åtgärder på individ-, grupp-, och organisationsnivå? Eftersom vi båda dagligen kommer i kontakt med elever i behov av särskilt stöd så kändes det naturligt att välja att fördjupa oss i arbetet kring åtgärdsprogram. LÄS MER

  4. 34. Förklara så att jag förstår! En studie på en grupp elever i årskurs sju, som uttrycker att matematik är svårt.

    C-uppsats,

    Författare : [2010]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; studie; specialpedagogik; el;

    Sammanfattning : SyfteStudiens syfte var att belysa situationen för en grupp elever i årskurs 7 som uttrycker attmatematik är svårt. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån femfrågeställningar som berör vilken inställning eleverna har till matematikämnet, vilka tidigareupplevelser eleverna har av ämnet, hur eleverna upplever sin förmåga i ämnet matematik,vilka erfarenheter och upplevelser eleverna har av olika former av stöd och hur elevernaupplever sin undervisning i årskurs 7. LÄS MER

  5. 35. Åtgärder i matematik. Vad skrivs i åtgärdsprogrammet och hur ser uppföljningen ut?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Irene Lennartsson; [2009-04-23]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; åtgärder; matematiksvårigheter; uppföljning; interaktionism;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka vilka åtgärder som föreslås i åtgärdsprogram för elever i årskurs 8 samt på vilket sätt åtgärderna får konsekvenser i den pedagogiska verksamheten. Detta syfte ligger till grund för följande frågeställningar: Vad är det som styr vilka elever som får åtgärdsprogram? Vilka åtgärder skall genomföras enligt åtgärdsprogrammet? På vilket sätt och i vilken utsträckning följs åtgärdsprogrammen upp? Metod: Metoden för att hitta svaren på frågeställningarna är intervjuer tillsammans med genomgång av ett antal åtgärdsprogram som skrivits för elever i åk 8. LÄS MER