Sökning: "partiledare"

Visar resultat 16 - 20 av 121 uppsatser innehållade ordet partiledare.

  1. 16. Vikten ligger i det som lämnas osagt : En kritisk diskursanalys av entymem i partiledardebatten i SVT:s Agenda

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sofia Petterson; Amanda Skoog; [2022]
    Nyckelord :Entymem; retorik; svensk politik; politisk kommunikation; debatt; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : The study aims to increase the understanding of how the rhetorical device enthymeme is used in a Swedish party leader debate on the show Agenda on SVT. The study also chooses a more complex and problematized description of enthymemes where they are seen as more than rhetorical syllogisms, and which suggests they can act as methods for analyzing discursive practices. LÄS MER

  2. 17. Politicians’ Instagram personas in relation to Swedish politics : A discourse analysis of personas from a gender point of view of Swedish political party leaders’ Instagram accounts

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Centrum för genusforskning (from 2013)

    Författare :Emelie Bröms; [2022]
    Nyckelord :gender performativity; persona; rhetoric; social media; Instagram; politics; party leaders; political communication; Sweden; persona; retorik; sociala medier; Instagram; partiledare; politik; politisk kommunikation; Sverige; persona; performativitet;

    Sammanfattning : This essay aims to investigate how the leaders for the Swedish parliamentary parties appear on their official Instagram accounts. By conducting a discourse analysis, looking at both text, visual images, and the combination of the two in the Instagram posts, the intention is to analyse how gender is being performed through the rhetorical concept of persona. LÄS MER

  3. 18. Genus,politik och media : En diskursanalys av hur kvinnliga partiledare framställs i digital nyhetsmedia

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Hälsa och välfärd

    Författare :Margarita Novytska; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 19. Ebba Busch har ordet på Instagram : En multimodal studie om politisk kommunikation i förändring

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lisa Nilsson; Emma Widegren; [2022]
    Nyckelord :Instagram Sociala medier Politisk kommunikation Personalisering Kändiskultur Populärkultur Ebba Busch Kristdemokraterna;

    Sammanfattning : De sociala medierna och onlinekulturen har öppnat upp för en ny typ av politisk kommunikation. Det användargenererade innehållet i sociala medier har möjliggjort för politiker att få fram en mer personaliserad bild av sig själva. Utifrån det personaliserade innehållet kan politiker nu skapa en önskvärd identitet online. LÄS MER

  5. 20. Politiker på nätet - Nutidens influencers? : En kvalitativ innehållsanalys om svenska partiledares framställning på Instagram. 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Thea Olsson; [2022]
    Nyckelord :Instagram; party leader; political communication; self-presentation; personal brand; Goffman; semiotic analysis; Instagram; partiledare; politisk kommunikation; självpresentation; personligt varumärke; Goffman; semiotisk analys;

    Sammanfattning : A qualitative study of the Swedish party leader’s presentation on Instagram.  Social media has become a big part of political communication. It makes it possible to spread messages and information directly to its voters without having to go through the traditional media, which they needed to before the age of social media. LÄS MER