Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Attefallshus : En studie om att miljöcertifiera ett attefallshus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ekoteknik- och hållbart byggande

    Författare :Adam Gillman; [2022]
    Nyckelord :Attefalls house; environmental certification; sustainability; sustainable construction; profitability; profitable construction; passive house; attefallshus; miljöcertifiering; hållbarhet; hållbart byggande; lönsamhet; lönsamt byggande; passivhus;

    Sammanfattning : På grund av den pågående globala uppvärmningen och den ökademedvetenheten om människans miljöpåverkan har intresset för attbygga hållbart skjutit i höjden, såväl hos stora byggföretag som hosprivatpersoner. Studien undersöker om det på ett enkelt sett går attkonstruera ett attefallshus som uppfyller kraven för passivhus,FEBY guld, och samtidigt gör det lönsamt i längden. LÄS MER

  2. 2. ”Vi försöker prata om det” – om islamundervisning i Göteborg

    C-uppsats,

    Författare :Thomas Bodén; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning högst 300 ord med Times New Roman 10 pkt:Syfte, huvudfråga, metod och material, resultat, betydelse för läraryrketSAMMANFATTNINGSyftet med examensarbetet är att undersöka religionslärares erfarenheter och implementering avislamundervisning i tre skolor och att analysera i relation till islamofobi och främlingsfientlighet samtpedagogik. Frågorna är hur islamundervisning kan se ut på tre skolor i Göteborg som har olika antal muslimskaelever samt hur tre lärare på skolorna bemöter islamofobiska och främlingsfientliga åsikter i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Att träna muntlig språkförmåga - SFI-lärares arbetssätt, tankar och medvetenhet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sofia Hildeberg; [2009]
    Nyckelord :SFI; muntlig språkförmåga; kollaborativ; smågrupps;

    Sammanfattning : I denna uppsats behandlar jag hur, samt hur medvetet, sfi-lärare (lärare i svenska för invandrare)arbetar för att utveckla och träna elevernas muntliga språkförmåga. Ytterligare frågor är på vilka sättlärarnas val av arbetssätt skiljer sig åt och vad dessa skillnader innebär för eleverna och derasutveckling av de muntliga färdigheterna. LÄS MER

  4. 4. Handledarens roll i Problembaserat lärande

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna-Malin Magnusson; Malin Borg; [2009]
    Nyckelord :PBL; Problembaserat lärande; handledare. Syn på lä;

    Sammanfattning : SYFTE:Syftet med denna studie är att belysa handledarens roll i Problembaserat lärande medutgångspunkt i den svenska skolverksamheten. Denna studie ska klargöra handledarrollensskillnader mot den ”traditionella” lärarrollen med förtydligande av dess funktioner. LÄS MER

  5. 5. Det möjligas konst

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sara Hedén; Sara Lundgren; Linda Olsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte:Vårt syfte med denna studie är att lyfta fram vilka faktorer som är betydelsefulla för samarbete genom attundersöka utvalda lärares utsagor om interaktionen dem emellan. Vi tar utgångspunkt i tre olikalärandesituationer (PBL, Tema och Storklass) och ser på utvalda lärares utsagor kring arbetssättens syfte ochorsaker ur ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER