Sökning: "peer relationships"

Visar resultat 6 - 10 av 128 uppsatser innehållade orden peer relationships.

  1. 6. Förskollärares erfarenheter av att stötta barns kamratrelationer : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av barns kamratrelationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Bolinder Raksutthee; Celine Buchet; [2023]
    Nyckelord :Barns kamratrelationer; förskola; förskollärare; organisering; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares erfarenheter av att stötta barns kamratrelationer. Studien är kvalitativ och data har samlats in genom tio enskilda semistrukturerade intervjuer med förskollärare från fem kommuner. LÄS MER

  2. 7. THE RELATIONSHIP BETWEEN EMOTION REGULATION AND EPISODIC MEMORY FROM A DEVELOPMENTAL PERSPECTIVE: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Pamela Sumaili; [2023]
    Nyckelord :Emotion; cognitive reappraisal; emotion expression; memory; autobiographical memory; individual differences; development; middle-childhood; adolescence; preschool; adult; känslor; kognitiv omvärdering; känslouttryck; minne; självbiografiskt minne; individuella skillnader; utvecklig; mellanbarn; ungdom; förskola; vuxna;

    Sammanfattning : Abstract The relationship between emotion and memory has been the subject of several fascinating investigations for decades now. From a developmental perspective, research has demonstrated that episodic/autobiographical memories improve in typically developing children from an early age through adulthood. LÄS MER

  3. 8. Ofrivillig ensamhet och ungdomar : En litteraturstudie om förhållandet mellan ungdomars ensamhet och den psykosociala miljön med fokus på interventioner

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Waheed Ghairat; [2023]
    Nyckelord :Interventions; Peer relationships; Involuntary loneliness; Mental illness; Psychosocial environment; Social inclusion exclusion; Social isolation; Interventioner; Kamratrelationer; Ofrivillig ensamhet; Psykisk ohälsa; Psykosocial miljö; Social inkludering exkludering; Social isolering;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks sambandet mellan ungdomars psykiska ohälsa, ofrivillig ensamhet och social isolering i ljuset av individens psykosociala miljö. Syftet är att utveckla en djupare förståelse för de dynamiska interaktionerna mellan dessa faktorer, och hur de bidrar till psykisk ohälsa och ökad ensamhet bland ungdomar. LÄS MER

  4. 9. The Neural Correlates of Emotional Intelligence : A Systematic Review

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för biovetenskap

    Författare :Anne Agnvall; Reza Unessi; [2023]
    Nyckelord :emotional intelligence; ability emotional intelligence; strategic emotional intelligence; experiential emotional intelligence; MSCEIT;

    Sammanfattning : Emotional intelligence (EI) lies at the intersection of emotion and cognition and is seen as beneficial to our relationships and well-being. Yet, there is a gap in knowledge regarding the neural correlates of EI. There are three prevailing models defining the psychological construct of EI, the trait model, the ability model, and the mixed model. LÄS MER

  5. 10. "Alla får vara med" : En kvalitativ studie om barns perspektiv på inkludering och exkludering i förhållande till kamratrelationer samt dilemmat "alla får vara med".

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mikaela Andreasson; Helena Pedersen; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; exclusion; children’s verbal expressions; children’s perspective; children’s perception; “everyone gets to join”; peer relationships; dilemma; Inkludering; exkludering; barns verbala uttryck; barns perspektiv; barns uppfattningar; alla får vara med ; kamratrelationer och dilemma;

    Sammanfattning : Vi vill i denna studie lyfta barns perspektiv genom att undersöka barns uppfattningar av inkludering och exkludering i förhållande till kamratrelationer på förskolan samt dilemmat ”alla får vara med”. Studien bygger på gruppintervjuer med förskolebarn. LÄS MER