Sökning: "personer med funktionsnedsättning upplevelse"
Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade orden personer med funktionsnedsättning upplevelse.
1. ADHD och relationer
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Attention Deficit Hyperactivity Disorder är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. ADHD har ökat kraftigt i diagnostiseringen senaste tio åren vilket innebär ökade krav på sjukvården. Tidigare forskning visar att personer med ADHD upplever svårigheter att bevara och upprätthålla relationer. LÄS MER
2. ’’en starkt lysande stjärna’’
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : I förskolans läroplan skrivs ambitiösa mål fram om hur verksamheten ska utformas efter alla barn som medverkar i den. Den lyfter också att om ett barn behöver särskilt stöd ska de få det, vare sig det är tillfälligt eller varaktigt. LÄS MER
3. Multipel skleros - sjukdomen med många ansikten : En innehållsanalys baserad på självbiografier om att leva med multipel skleros
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Multipel skleros (MS) är en livslång sjukdom utan botemedel där majoriteten som insjuknar är kvinnor. Sjukdomsförloppet är individuellt och kan leda till både funktionsnedsättning och lidande. Det medför att individanpassad omvårdnad är av stor vikt för att främja hälsa och minska lidande. LÄS MER
4. Förstår vi varandra? : Sjuksköterskans upplevelse av att kommunicera med patienter som har en intellektuell funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Introduktion: En av 100 personer har en intellektuell funktionsnedsättning i Sverige. Intellektuell funktionsnedsättning betyder en nedsatt förmåga att förstå, lära in, använda information och att hantera vardagen. LÄS MER
5. Musik som en väg till delaktighet för barn och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Abstrakt Att kommunicera är en grundläggande demokratisk rättighet, och delaktighet är mycket viktigt för att stärka möjligheter till kommunikation. Personer med avsevärda nedsättningar i förmåga till kommunikation har ofta flera andra funktionsnedsättningar vilket komplicerar situationen och gör att pedagoger behöver mer kunskap kring denna grupp (Heister Trygg, 2012). LÄS MER