Sökning: "politisk reklam"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden politisk reklam.

  1. 6. Reklam på sociala medier – personlig eller integritetskränkande? : En studie om användares syn på individ anpassad reklam

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Informatik

    Författare :Pernilla Stagnebo; [2018]
    Nyckelord :Sociala medier; Datainsamling; Reklam; Facebook; Big data; Individanpassad reklam;

    Sammanfattning : Många företag fokuserar sin reklam på sociala medier idag då de kan, utifrån användarnas beteende, utforma reklam som passar varje individ. Facebook har 2.2 miljarder aktiva användare världen över och är därmed en tacksam plats för företag att annonsera på. LÄS MER

  2. 7. Reklamera : nya förutsättningar för det medborgerliga engagemanget

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Josefin Westberg; Julia Ohlström; [2017]
    Nyckelord :medborgerligt engagemang; politiskt deltagande; könsdiskriminerande reklam; Reklamera; sociala medier; offentligt samtal; medierad mobilisering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker, genom en fallstudie i form av kvalitativ innehållsanalys, Sveriges Kvinnolobbys kampanj Reklamera som ett uttryck för en ny typ av medborgerligt engagemang. Den medieteknologiska utvecklingen, i kombination med en demokratisk och politisk utveckling i samhället, har kommit att innebära nya former för det medborgerliga engagemanget. LÄS MER

  3. 8. Politik i TV-rutan : En kvalitativ innehållsanalys av presidentvalfilmer från 2012

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Sanne Robertsson; [2015]
    Nyckelord :Politisk kommunikation; reklam; negativ politisk reklam; kvalitativ innehållsanalys; semiotik; retorik;

    Sammanfattning : I denna uppsats utförs en kvalitativ innehållsanalys av presidentvalfilmer från valet 2012. Syftet är att få en förståelse kring hur de två partierna använder sig av tv-reklam som marknadsföring och hur de kommunicerar till nuvarande och potentiella väljare med hjälp av reklamfilmer. LÄS MER

  4. 9. Strategiska beslut och påverkan : En analys av kampanjen Dubbelstöten

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Fredrik Wallner; [2015]
    Nyckelord :Visita; Dubbelstöten; Socialdemokraterna; legitimitet; politisk marknad; allmänna opinionen; påverkan; kampanj;

    Sammanfattning : Denna uppsats har till syfte att undersöka hur organisationen Visita genom sin kampanj Dubbelstöten försökte påverka Socialdemokraterna. Frågeställningarna berör varför kampanjen initierats och hur den formulerats och genomförts och hur utomparlamentariska organisationer agerar på en politisk marknad. LÄS MER

  5. 10. Och nu blir det reklamfilm, igen! : En jämförande studie av Riksdagspartiernas valfilmer till Riksdagsvalen 2010 och 2014

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Joel Jacobsson; Andreas Hagelin; [2014]
    Nyckelord :Politisk kommunikation; Reklam; Valfilm; Negativ kampanj; Bildanalys; Semiotisk analys; Språkanalys; Retorisk analys; Riksdagsval; varumärkesbyggande; varumärken; Source model; budskapsstrategi;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Första gången de politiska partierna erbjöds att köpa reklamtid av de kommersiella tv-kanalerna var i samband med EU-valet 2009. Då tv ännu är ett av de starkaste medierna är det ett effektivt sätt för partierna att nå ut med sina budskap. LÄS MER