Sökning: "pre-school pedagogy"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden pre-school pedagogy.

  1. 1. I barnbokens värld - vägar in i barnboken och vidare ut i världen. : Förskollärares didaktiska resonemang och pedagogiska arbete med att levandegöra barnboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Veronica Persson Fredin; Natalie Österberg; [2023]
    Nyckelord :Play world; play pedagogy; imaginary worlds; play; children s book.; Lekvärld; lekpedagogik; föreställningsvärldar; lek; barnbok.;

    Sammanfattning : I denna studie vill vi bidra med kunskap om hur man kan använda barnboken som redskap i förskolans verksamhet. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares beskrivningar av hur de arbetar med att levandegöra barnböcker i förskolemiljön. LÄS MER

  2. 2. Inkludering i förskolan : Förskollärares uppfattningar om arbetet med inkludering i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linn Björk; [2022]
    Nyckelord :phenomenography; preschool; preschool teachers; inclusion; inclusive learning environments; fenomenografi; förskola; förskollärare; inkludering; inkluderandeläromiljö;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge of how preschool teachers describe the work with inclusion in practice. Based on the purpose, four questions were formulated. The study was based on a phenomenographic method set to highlight variations of conceptions of inclusion and its working methods. LÄS MER

  3. 3. Små frön som gror - En studie om barns naturumgänge genom stadsodling

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/Humanekologi

    Författare :Tessa Delén; [2022]
    Nyckelord :Human ecology; urban gardening; pre-school; perceptions of nature; school gardens; outdoor pedagogy; sustainable development; Social Sciences;

    Sammanfattning : Looking back at the past generations, a growing alienation to nature has occurred. As humans moved into cities, they have had less contact with nature and in such a lesser awareness of the environment. Children go to school indoors and have little contact with the natural world or knowledge about where food comes from. LÄS MER

  4. 4. Förskolan som ska inkludera alla : En studie om pedagogers erfarenheter och kunskaper om barn i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefin Englund; [2020]
    Nyckelord :Children in need of support; Preschool; Preschool teacher; Inclusion; Educator; Pedagogy; Special education; Barn i behov av stöd; Förskola; Förskolläre; Inkludering; Pedagog; Pedagogik; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger inom förskolan beskriver inkludering av barn i behov av stöd. Hur pedagogen ser på sitt uppdrag att inkludera alla barn i förskolan? Hur kan pedagogen lyfta sig själv och samtidigt ge andra i sin omgivning kunskaper kring barns behov av stöd? På vilket vis kan den kompetenta pedagogen se barnet med behov av stöd? Som metod har jag valt att göra en kvalitativ studie genom intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Vad behöver du av mig? : En kvalitativ studie om arbete med barn i kris och trauma

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emilia Karlsson; Valentina Staffansson; [2020]
    Nyckelord :Relationship; hard situations; crises; knowledge; Education crisis; relationship competence; Preschool; security; emotions.; Relationer; svåra situationer; krispedagogik; relationer; förskola;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to examine preschool teachers’ knowledge and expertise in the approach  to children who are experiencing crisis and trauma. Our research aims to explore if the preschool  teachers’ methods in the work with small children in crisis are theory-based, and if not - what  kind of knowledge do they have to stand on in the meeting with children in crisis and trauma. LÄS MER