Sökning: "problemlösning matematik i förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden problemlösning matematik i förskoleklass.

  1. 1. Förskoleklasslärarens syn och arbete med problemlösning : En kvalitativ studie om lärares syn på problemlösning och hur det praktiska arbetet med matematiska problemlösningsuppgifter i förskoleklassen kan se ut

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Nilsson; Sara Lindeborg; [2022]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; förskoleklass; praktiskt arbete; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i förskoleklass arbetar med problemlösning i matematikundervisningen. Vi har valt att specifikt undersöka hur det praktiska arbetet med problemlösning i matematik kan se ut på olika skolor och hos olika lärare. LÄS MER

  2. 2. Kan ni vara tysta, låt mig tänka! : En kvalitativ observationsstudie om problemlösning i grupp med utgångspunkt i Learning design sequences

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Julia Karlsson; Elin Lundgren; Hanna Wieslander; [2022]
    Nyckelord :Matematik; grupparbete; problemlösning; förskoleklass; lärprocess; Learning design sequences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera hur lärprocessen med avseende på grupparbete kring problemlösning kan främja elevers meningsskapande. Empirin samlades in genom en kvalitativ observation i förskoleklass och analyserades sedan utifrån den teoretiska modellen Learning design sequences. LÄS MER

  3. 3. Problemlösning i förskoleklass : En dokumentstudie om problemlösningsuppgifter i läroböcker för förskoleklass.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Ashur Gewargis; Josefin Sjölin Zell; [2021]
    Nyckelord :problem-solving; problem-solving tasks; problem-solving skills; mathematic; preschool class; textbooks; content analysis.; problemlösning; problemlösningsuppgifter; problemlösningskompetens; matematik; förskoleklass; läroböcker; innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en inblick i hur matematiska läroböcker, riktade till förskoleklass, kan bidra till utvecklingen av en problemlösningskompetens. Detta gjordes genom att undersöka omfattningen och placeringen av problemlösningsuppgifter i läroböcker riktade till förskoleklass. LÄS MER

  4. 4. Lös problemen med lärarens undervisning : En forskningsöversikt om hur lärare bör arbeta med matematisk problemlösning i undervisningen för att främja lärande i matematisk problemlösning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mikaela Lindsjöö; Johanna Holmqvist; [2020]
    Nyckelord :Lärare; matematik; problemlösning; undervisning;

    Sammanfattning : Skolverket (2019) betonar i dagens läroplan vikten av problemlösning för elevers förståelse i matematik. En del forskning tyder på att elevers lärande i problemlösning i matematikundervisningen kan främjas genom lärarens undervisning i matematisk problemlösning, men att undervisningen måste utföras på ett adekvat sätt. LÄS MER

  5. 5. Progression, regression eller något mittemellan? : Elevers val av problemlösningsstrategier i förskoleklass och årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Malin Carlsson; Malin Brenning; [2018]
    Nyckelord :Förskoleklass; matematik; problemlösning; problemlösningsstrategier; årskurs 3;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att redogöra för vilka strategier elever väljer att använda vid problemlösning och om dessa skiljer sig åt mellan elever med olika lång erfarenhet av matematikundervisning. För att ta reda på det observeras och intervjuas tio elever från förskoleklass och tio elever från årskurs 3 när de löser olika matematiska problem. LÄS MER