Sökning: "produktionsland"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet produktionsland.

  1. 1. Att välja sourcingstrategi : Drivkrafter och utmaningar bakom val av produktionsland inom textilindustrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elisia Svensson; Karin Hörner; Ebba Thanner; [2023]
    Nyckelord :Sourcing strategies; nearshoring; offshoring; supply chain management; resources; driving forces; challenges; strategic management measures; sustainability; Sourcingstrategier; nearshoring; offshoring; hantering av försörjningskedja; resurser; drivkrafter; utmaningar; strategiska hanteringsåtgärder; hållbarhet;

    Sammanfattning : Textil- och beklädnadsindustrin har expanderat kraftigt sedan 1990-talet och är idag en av de största industrierna i världen. Den globala försörjningskedjan inom industrin innefattar komplexa nätverk och förhållanden kring bland annat sourcingstrategier och var företag väljer att placera sin textilproduktion. LÄS MER

  2. 2. Produktionslandets inflytande : The influence of country-of-production

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Alva Jürgens; Hanna Sandberg; [2022]
    Nyckelord :Country of Production; Purchase Intention; Country Equity; Country Awareness; Country Loyalty; Country Image; Perceived Value; Produktionsland; köpintention; nationsvärde; nationskännedom; nationslojalitet; nationsuppfattning; upplevt värde;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur modeföretags val av produktionsland påverkar svenska konsumenternas köpintention. Resultatet ska kunna användas som ett motiv av företag inom modesektorn i deras beslut om produktionsland. LÄS MER

  3. 3. Hållbar produktutveckling och design : Modeföretags implementering av hållbaret i produktutveckling och design

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Olivia Norberg; Emelie Sandblom; [2021]
    Nyckelord :Environmental sustainability; product development; fashion design; fashion company; perception; design strategy; sustainable development; eco-design; Ekologisk hållbarhet; produktutveckling; modedesign; modeföretag; uppfattning; designstrategi; hållbar utveckling; eco-design;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur modeföretag jobbar med hållbar produktutveckling och design och vad det finns för vidare utvecklingsmöjligheter. Genom en kvalitativ intervjustudie ska studien bidra med en sammanställning och diskussion kring hur företag kan implementera hållbarhet i produktutvecklingsprocessen. LÄS MER

  4. 4. How Product Properties Drive Wine Sales in Norway

    Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Elin Blomqvist; Johan Legernes; [2021]
    Nyckelord :Regression; Wine; Vinmonopolet; Marketing mix; 4P; Price triangle; Statistics; Applied mathematics; Regression; Vin; Vinmonopolet; Marknadsmixen; 4P; Pristriangel; Statistik; Tillämpad matematik;

    Sammanfattning : This project investigates the Norwegian wine market and attempts to provide models of how the sales volume is influenced by different product attributes. The purpose was to examine if and how such relationship can be modelled using multiple linear regression. LÄS MER

  5. 5. Hur gör konsumenter sina val av premiumprodukter i modeindustrin? : En studie om effekten av produktionsland och hur det influerar köp-och betalviljan hos svenska konsumenter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Angelina Engström Silva; Lina Stålebring; [2019]
    Nyckelord :Country-of-Origin COO ; Consumers; Country Image; Premium Branding; Quality; Willingness to Buy WTB ; Willingness to Pay WTP ; Ursprungsland; Konsumenter; Country Image; Premium Branding; Kvalitet; köp-och betalvilja;

    Sammanfattning : Motivation: Syftet med denna studie är att undersöka huruvida Country-of-Origin (COO) påverkar svenska konsumenters Willingness to Pay (WTP) & Willingness to Buy (WTB). Vidare kommer studien även undersöka om svenska konsumenter besitter någon kännedom kring produktionsländer vid köp av klädprodukter inom premiumsektorn. LÄS MER