Sökning: "punkter demokrati"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden punkter demokrati.
1. Hongkong – Bland protester och inskränkningar - En studie om Hongkongs icke-demokratiska styrelseskick
L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Uppsatsen har två syften, dels att undersöka och bestämma hur intakta de demokra-tiska intuitionerna i Hongkong är. Men även att jämföra den nuvarande situationen i Hongkong med vad överlämningsavtalet som skrevs mellan Storbritannien och Kina säger. LÄS MER
2. Informationsteknologin och demokratins möjligheter
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Det demokratiska projektet har pågått i tusentals år. En av dess uttolkare och teoretiker är Jürgen Habermas som med sina teorier om deliberativ demokrati och Public Sphere formulerat teorier om mer jämlikhet och rättvisa grundat i den mänskliga kommunikationen. LÄS MER
3. Medborgardialoger för jämlikt deltagande? En jämförande fallstudie om implementeringen av SKL:s riktlinjer i kommunerna Botkyrka och Lidingö
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Medborgardialoger blir en allt vanligare metod för att stärka den representativa demokratin och uppmuntra till aktivt politiskt deltagande. Trots den allt större spridningen av metoden har den kritiserats för att potentiellt kunna öka den politiska ojämlikhet som finns mellan grupper i samhället. LÄS MER
4. Skolans demokratiska uppdrag samt elevinflytande: Hur lärare ställs inför olika utmaningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie kommer att beröra problemområdet inom skolans verksamhet gällande hur skolans demokratiska uppdrag samt elevinflytande kommer till uttryck i praktiken. Syftet med studien är att, utifrån ett lärarperspektiv, undersöka hur sju lärare väljer att arbeta kring skolans demokratiska uppdrag samt med elevinflytande. LÄS MER
5. Konspirationsteorierna och samhällskunskapen : En undersökning om hur gymnasielärare tolkar och använder styrdokumenten i bemötandet av elevers konspirationsteorier
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Hur bör gymnasielärare i samhällskunskap bemöta konspirationsteorier? Gymnasieskolans styrdokument ger ett flertal generella riktlinjer för hur en lärare ska bedriva sitt arbete. En lärare förväntas bland annat bedriva sin undervisning med utgångspunkt i såväl vetenskaplighet, som i demokrati och värdegrund. LÄS MER