Sökning: "reflekterande undervisning utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden reflekterande undervisning utveckling.

  1. 1. I hållbarhetens tjänst : En kvalitativ studie över lärares perspektiv på hållbar utveckling och dess roll i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Clas Bergvall; [2023]
    Nyckelord :Civics; education for sustainable development; ESD; pragmatism; sustainable development; Hållbar utveckling; pragmatism; samhällskunskap; UHU; undervisning för hållbar utveckling;

    Sammanfattning : En stor fråga i samhället av idag är den om hur en god framtid på planeten möjliggörs och optimeras. Otaliga diskussioner och forskningar i ämnet finns och det är en brännande fråga för politiker och ledare världen över. Ett viktigt led i en hållbar utveckling – som frågan kommit att begreppsliggöras som – handlar om utbildning. LÄS MER

  2. 2. Musikundervisning i förskolan : En studie om aktionsforskningens påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isabella Bengtsson; Tina Svedberg; [2022]
    Nyckelord :musikundervisning; aktionsforskning; förskolan; musik; undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Under förskollärarutbildningen har de estetiska lärprocesserna framställts som betydelsefulla och grundläggande i barns utveckling och lärande. Ett av de estetiska ämnena är musik som ger barn möjlighet att uttrycka tankar och känslor vilket kan skapa trygghet och gemenskap (Still 2011). LÄS MER

  3. 3. Platser som aktivt stöd vid begreppsutveckling : En aktionsstudie om möjligheten för ökad konkretisering och lärande av begreppen likhet, skillnad och källa genom användning av lokala historiska platser

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Eva Hörnblad; [2022]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; platsbaserat lärande; exkursion; lokalhistoria;

    Sammanfattning : I kursplanen för historia står skrivet att platser är en källa till kunskap där eleverna genom möten med platser ska utveckla kunskaper om hur vi vet något om det förflutna, men också få olika perspektiv på både sin egen och andras identitet (Lgr11). Inom platsbaserat lärande och utomhuspedagogik är platsen central där den lokala miljön används i undervisningen för att kontextualisera ämnesinnehållet och skapa lärandemiljöer utanför klassrummet. LÄS MER

  4. 4. Ett studentinitierat utvecklingsarbete kring hållbar utveckling i slöjden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Emmy Gumpert; [2022]
    Nyckelord :hållbar utveckling; studentinitierat utvecklingsarbete; EPA; exit-ticket; lektionsplanering; slöjd; agenda;

    Sammanfattning : En utmaning för slöjdlärare idag är att det finns en brist på läromedel och vägledning för hur man ska arbeta med hållbar utveckling inom slöjden. I detta arbete presenteras en lektionsplanering för undervisning av hållbar utveckling med fokus på materiallära. LÄS MER

  5. 5. Tillgänglig lärmiljö- ett komplext landskap

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katalina Gravert; [2020]
    Nyckelord :Delaktighet; Differentierad undervisning; Inkludering; Interaktion; Kommunikation; Ledarskap; Relationer; Socialt samspel; Tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Gravert, Katalina (2020). Tillgänglig lärmiljö- ett komplext landskap. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER