Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Myten om gråzonen : En kvalitativ innehållsanalys av kulturell varumärkeskommunikation i samband med opinionsrörelsen Black Lives Matter

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alexandra Gjörde; Molly Magnfält; [2021]
    Nyckelord :Cultural branding; Myths; Black Lives Matter; Postcolonialism; Visual rhetoric; Semiotics; Kulturell varumärkeskommunikation; Myter; Black Lives Matter; Postkolonialism; Visuell retorik; Semiotik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar undersöka hur västerländska företag har konstruerat sin varumärkeskommunikation i samband med Black Lives Matter-rörelsen. Utifrån ett teoretiskt ramverk baserat på semiotik, visuell retorik och postkolonialism granskar studien retoriska strategier i reklamfilmer för att utläsa de myter företagen kommunicerar. LÄS MER

  2. 2. Varje berättelse har sin egen hjälte : En kvalitativ studie av svenska reklamfilmers argumentationstekniker och framträdande budskap

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anna Hillgren; [2017]
    Nyckelord :Rhetoric; visual rhetoric; commercial; marketing; advertising impact; Retorik; rethoric; visuell retorik; reklamfilm; marknadsföring; reklampåverkan;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien är att undersöka hur tre svenska reklamfilmer tillämpar olika typer av argument för att övertyga mottagarna av sitt budskap och vilka retoriska grepp som används för att nå ut till publiken. Vidare undersöks vilka budskap som är framträdande samt vilka samhällsfrågor reklamfilmerna anspelar på. LÄS MER

  3. 3. Hur unga kvinnor diskuterar och reflekterar om reklambilder där ett idealiserat kvinnligt kroppsideal förekommer

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete; Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Madeleine Hellström; Kristina Wallström; [2013]
    Nyckelord :idealiserade bilder; kroppsuppfattning; reklampåverkan; självkänsla; unga kvinnor;

    Sammanfattning : Studien handlar om unga kvinnors relation till reklambilder. I diskussionen exemplifieras hur idealet internaliseras. Artikeln har sin grund på en undersökning om hur unga kvinnor i fokusgrupper diskuterar och reflekterar kring reklambilder. LÄS MER

  4. 4. Den utan socker : En undersökning om skillnader mellan generationer då det gäller inställning, tillförlitlighet och påverkan av tv-reklam

    Kandidat-uppsats, HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :Cecilia Carmling; Hanna Carlholt; [2008]
    Nyckelord :Reklampåverkan; Fokusgrupp; Generation; Kommunikation; Tv-reklam;

    Sammanfattning : The first company to send TV-commercial was the American company NBC, it was in the year of 1941. In Sweden, TV-commercials were first shown in 1987/88. TV 4 was the first channel to send commercial in Swedish television. LÄS MER

  5. 5. Marknadsundersökning - en alternativ marknadsföringskanal?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Sofie Dittrich; Josefine Windefors; [2007]
    Nyckelord :marknadsföring; marknadsundersökning; reklam; involvering; köpbeslut;

    Sammanfattning : Vi i västvärlden lever i ett samhälle som präglas av globalisering och snabb utveckling. Detta innebär bland annat att konkurrensen från låglöneländer ökar vilket medför att priserna pressas och högre krav ställs på marknadsföringen. LÄS MER