Sökning: "rekrytering halmstad"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden rekrytering halmstad.

  1. 1. KOMMUNALA BOLAGSSTYRELSERS KOMPETENS En jämförande fallstudie om hur politisk konkurrens påverkar kommunala bolagsstyrelsers sammansättning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alicia Göransson; [2023-09-04]
    Nyckelord :Politisering; Meritokratisk rekrytering; Politisk konkurrens; Kompetens; Kommunala bolagsstyrelser;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker om graden av politisk konkurrens i kommunfullmäktige påverkar sannolikheten att tillsätta kompetenta styrelseledamöter till kommunala bolag i Sverige. Syftet är att öka kunskapen om delegeringsprocessen mellan politiker och tjänstepersoner i förvaltningen, inom området för kommunala bolagsstyrelser. LÄS MER

  2. 2. Ekonomisk effektivitet i kommunala fastighetsbolag - en jämförelse med noterade fastighetsbolag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Elliot Persson; Kristian Fors; [2023]
    Nyckelord :Ekonomisk effektivitet; kommunala fastighetsbolag; privata fastighetsbolag; kommunala aktiebolag; finansiell styrning och risk; nyckeltal; lagstiftning kommunala bolag; DuPont;

    Sammanfattning : Abstract  Background and problems Municipal limited companies have increasingly become a popular way of governing municipal operations. With the intent of imitating privately owned limited companies, models such as New Public Management and New Public Governance have taken place in shaping the governance of municipal companies. LÄS MER

  3. 3. Tjejers intention till avhopp inom ungdomsfotboll : En kvantitativ studie som belyser tjejers intention till avhopp inom ungdomsfotboll

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Moa Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Motivational climate; goal orientations; competence; intentions to drop out; Motivationsklimat; målorienteringar; kompetens; intention till avhopp;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka de direkta och indirektainteraktionseffekterna mellan upplevt motivationsklimat (uppgifts och prestation),målorienteringar (uppgifts och ego), upplevd kompetens och intention till avhopp bland tjejerinom ungdomsfotbollen. Studien är en kvantitativ tvärsnittsstudie där totalt 157fotbollsspelande ungdomstjejer, i åldrarna 15-19 (M= 16,35, SD= 1,40) år deltog. LÄS MER

  4. 4. Från värnplikt till yrkesidentitet : Varför den nya generationen väljer att stanna iFörsvarsmakten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Johan Tideskog; Mikael Lindström; [2023]
    Nyckelord :Swedish Armed Forces; GSS; GSS K; recruitment; motivation; conscription; squad leader; soldier; army; iGen; Generation Z; professional identity; Commitment; Försvarsmakten; GSS; GSS K; rekrytering; motivation; värnplikt; gruppbefäl; soldater; armén; iGen; Generation Z; professionell identitet; Commitment;

    Sammanfattning : Försvarsmakten växer. För att skapa det robustare försvar med ökad förmåga, som beskrivs i Försvarsmaktens Perspektivstudie 2022, krävs under överskådlig framtid en tillväxt av de militära personalkategorierna. En personalkategori som Försvarsmakten har haft svårt att rekrytera är anställda soldater och gruppbefäl. LÄS MER

  5. 5. Vem vill bli CBRN-yrkesofficer? : Hur rekryteringen till Försvarsmaktens skyddsfunktion mot massförstörelsevapen kan förbättras och utvecklas

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Peter Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Conscription; Recruitment; Swedish Armed Forces; Officer; Non-commissioned officer; Image; Isomorphism; Professional identity; Socialization; Social media; Employer branding; Sensemaking; Sensegiving.; Värnplikt; Rekrytering; Försvarsmakten; Yrkesofficerare; Image; Isomorfi; Professionsidentitet; Socialisering; Sociala media; Employer branding; Meningsskapande; Meningsgivande;

    Sammanfattning : Försvarsmakten tillväxer sedan beslut togs om återinförande av värnplikt respektive utökade ekonomiska ramar för Försvarsmakten i slutet på 2010-talet av rikets ledning. Tillväxten innebär att ett ökande behov av personal måste tillgodoses och yrkesofficerare utgör en nyckelkategori att rekrytera för att kunna effektuera tillväxten. LÄS MER