Sökning: "roll lek och språkutveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 36 uppsatser innehållade orden roll lek och språkutveckling.

  1. 11. Lekens betydelse för lärande i fritidshemmet : En studie utifrån fritidslärares syn på lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lydia Denha; Dina Alsayfi; [2019]
    Nyckelord :Lek; fritidslärare; miljö; fritidshemmet; lekens hinder; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fritidslärarens syn på lekens betydelse för lärande i fritidshemmet. Enligt tidigare forskning och skolans styrdokument har leken en stor betydelse för elevernas lärande och utveckling. Eleverna tränar genom lek på socialt samspel, språkutveckling, problemlösning samt identitetsskapande. LÄS MER

  2. 12. Att samspela med nyanlända barn i förskolan : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring bemötande och lek i arbetet med nyanlända barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Ramona Klasson Eriksson; Elin Sjöström; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; kommunikation; lek; nyanlända barn; samspel; språk.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva hur förskollärare samspelar med nyanlända barn i förskolan. För att uppnå syftet har följande frågeställningar besvarats: Vilka uppfattningar har förskollärare kring bemötandet av nyanlända barn? Vilka uppfattningar har förskollärare kring vuxnas deltagande i nyanlända barns lek? Studien är genomförd med kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 13. Förskollärares arbete med att främja     språkutvecklingen hos flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Natalie Gustafsson; Erika Hagelin; [2019]
    Nyckelord :Cummins fyrfältare; ​flerspråkighet; förskola; förskollärare; kommunikation; modersmål; språkutveckling; tvåspråkig. 2;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och analysera hur förskollärare ​arbetar och uppfattar sitt arbete med att främja flerspråkiga barn i deras språkutveckling. I tidigare forskning så framgår det att flerspråkiga barn har ökat i den svenska förskolan, vilket innebär att förskollärare behöver besitta goda kunskaper i flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 14. "Utan språk ingen lek, utan lek inget språk." En kvalitativ studie om och hur pedagoger arbetar med språkutveckling i relation till lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christina Suciu; Gresa Berisha; [2018]
    Nyckelord :lek; talspråk; pedagogens roll; språkutveckling; barn;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete har varit att undersöka om pedagogerna arbetar med språkutveckling i relation till lek och vad de i så fall gör. I form av intervjuer med förskollärare fick vi fram ett resultat som visar att pedagogerna aktivt arbetar med språkutveckling i relation till lek. LÄS MER

  5. 15. Kommunikation i förskolan : En studie baserad på semistrukturerande intervjuer och observationer av kommunikationssituationer på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Simon Eldesten; [2018]
    Nyckelord :Language development; preschool teacher. play; socio-cultural perspective; communication; Språkutveckling; förskollärare; lek; sociokulturellt perspektiv; kommunikation;

    Sammanfattning : I förskolans verksamhet sker det ständigt kommunikation mellan barn och vuxna men hur denna ser ut kan se olika ut. Denna studie undersöker hur förskollärare kommunicerar med yngre barn samt hur barn själva kommunicerar med varandra. LÄS MER