Sökning: "rollspel online"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden rollspel online.

  1. 1. Digitaliseringens Påverkan på Rollspelsupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Duc Thang Nguyen; Gustav Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Digitisation; Role-playing games; Playing experience; Socialisation; Immersion; VTT; Automatisation; Covid-19 pandemic; Digitalisering; Rollspel; Spelupplevelse; Socialisering; Inlevelse; VTT; Automatisering; Covid-19 pandemin;

    Sammanfattning : Hur populära rollspel är har ökat kraftigt under en tid då digitaliseringen av rollspel är mycket vanligare än någonsin tidigare. Fler spelare upplever rollspel på ett sätt de inte var originellt utvecklade för. LÄS MER

  2. 2. “I want to steal that car! -Oh no, just another impulse from a video game” : En kvantitativ enkätstudie om svenska tv-spelares upplevelse av Game Transfer Phenomena

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Andreas Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :Game Transfer Phenomena; cyberpsychology; ludology; video games; Game Transfer Phenomena; cyberpsykologi; ludologi; tv-spel;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka om och hur svenska tv-spelare från olika Facebook-forum har upplevt Game Transfer Phenomena. GTP är ett fenomen där tv-spelens värld påverkar tv-spelarna efter att de slutat spela. Utifrån psykologen Angelica B. LÄS MER

  3. 3. Att bli till genom att vara någon annan : En kvalitativ studie om rollspelande transpersoners upplevelser av att konstruera könsidentitet genom textrollspel online

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Genusvetenskap

    Författare :Elliot Utas; [2022]
    Nyckelord :transpersoner; rollspel; kropp; föreställningar; könsidentitet; könsuttryck; social konstruktion; materialitet;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to examine how trans people who embody fictional characters in text-based roleplays online construct gender identity through immersive representations of their understandings of gender as performance. I have conducted semi-structured chat interviews with seven participants and examined the transcripts with a queer phenomenological theoretical framework. LÄS MER

  4. 4. Robot Gaze Behaviour for Handling Confrontational Scenarios

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Paul Gorgis; [2021]
    Nyckelord :Eye Gaze; Gaze Behaviour; Human-Like; Model; Human-Robot Interaction HRI ; Social Robots; Confrontational Scenarios; Blick; Blickbeteende; Människolik; Modell; Människa-Robot Interaktion MRI ; Sociala Robotar; Konfrontationsscenario;

    Sammanfattning : In everyday communication, humans utilise eye gaze due to its importance as a communication tool. As technology evolves, social robots are expected to become more adopted in society and, since they interact with humans, they should similarly use eye gaze to elevate the level of the interaction and increase humans’ perception of them. LÄS MER

  5. 5. Mitt jag och min avatar : Identifikation och emotionella förbindelser genom spelkaraktärer i digitala spel

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Alexandra Ask; Emma Österlund; [2020]
    Nyckelord :Emotional connection; game characters; avatar; emotional design; social aspects; design.; Emotionell förbindelse; användare; avatar; emotionell design; sociala aspekter; användarcentrerad design.;

    Sammanfattning : Emotionell design är ett fenomen som är relevant i samband med användarupplevelsen inom speldesign. Designers har möjlighet att utveckla en produkt som ger en större känslomässig upplevelse för användaren genom att ta hänsyn till emotionella förbindelser och känslor. LÄS MER