Sökning: "rytmik -autism"

Visar resultat 21 - 25 av 140 uppsatser innehållade orden rytmik -autism.

  1. 21. Förkroppsligat lärande: En studie om gymnasieelevers upplevelse av rörelse i rytmikundervisningen på estetiska programmet med inriktning musik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sonja Spisska Enebjörn; [2021]
    Nyckelord :Rörelse; Kropp; Rytmikmetoden; Rytmik; Musikundervisning; Dalcroze; Body; the Eurythmic Method; Eurythmics; Music Teaching; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : I musikundervisning används rytmikmetoden som en helhetspedagogik för kunskapsinhämtning och för att stärka förståelse för musikteori. I rytmikmetoden är rörelse av kroppen centralt. LÄS MER

  2. 22. De ledbrutna gångarterna- En blick på scenkonstens rytmik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Tobias Sondén; [2020-05-20]
    Nyckelord :rytm; scenkonst; regi; musik; interaktiv;

    Sammanfattning : Denna text är ett försök till ett rytmiskt översättningsarbete. Jag har jobbat med både scenkonst och musik i många år och har en distinkt känsla av att jag som regissör, skådespelare, dramatiker, musiker och kompositör jobbar med liknande saker. Att de grundläggande beståndsdelarna i mångt och mycket är gemensamma. LÄS MER

  3. 23. MUSIKUNDERVISNINGEN I GRUNDSKOLA Från musiklärarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Anastasiia Bila; [2020-01-07]
    Nyckelord :Musikundervisning; grundskolan; intervju; ramfaktorer; proximala utvecklingszonen ZPD Vygotskij;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare i grundskolan tolkar sitt uppdrag och utformar musikundervisning till stöd för elevers lärande. Teori: De teoretiska perspektiv som examensarbetet utgår från är ramfaktorteorin samt det teoretiska begreppet, den proximala utvecklingszonen av Vygotskij, ska vidare används i studien som analysverktyg utifrån resultat i undersökningen. LÄS MER

  4. 24. Twenty One Pilots flyger högt ovan normer och regler : En fallstudie i duon Twenty One Pilots musikaliska kännetecken, sound och produktionstekniker

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Douglas Brihed; [2020]
    Nyckelord :Fallstudie; musikanalys; genreöverskridande; Twenty One Pilots; Tyler Joseph; Josh Dun; musikaliska kännetecken; sound; produktionstekniker;

    Sammanfattning : Under de tio år mellan 2009 och 2019 som Twenty One Pilots varit aktiva, har duon experimenterat med olika låtstrukturer, rytmer, takt- och tempo ändringar då de korsat och blandat genrer som reggae, powerballad, heavy metal, EDM, hip-hop, emo, pop etcetera. Detta på samma album eller ibland till och med på samma låt. LÄS MER

  5. 25. Det horisontellas förlösande kraft - Fem jazzpianisters tänkande kring flerstämmig improvisation och en skiss till en improvisationsmetodik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Gustaf Rosenberg; [2020]
    Nyckelord :Flerstämmighet; stämföring; improvisation; kontrapunkt; jazz; piano; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Multiple-voice-improvisation; Polyphony; Voice-leading; Counterpoint; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det horisontellas förlösande kraft – Fem jazzpianisters tänkande kring flerstämmig improvisation och en skiss till en improvisationsmetodik, av Gustaf Rosenberg, har sin bakgrund i en självupplevd uppfattning att det finns grund för metodutveckling på områdena flerstämmig improvisation och stämföring för jazzpianister. Studien undersöker, genom intervjuer med professionella jazzpianister i jämförelse med undervisningsunderlag och annan kunskapsbildning, hur jazzpianister beskriver att de använder och övar på olika flerstämmiga uttryck. LÄS MER