Sökning: "säljö 2003"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden säljö 2003.

  1. 1. ”Allt behöver inte handla om skotrar, brott och epor” : En intervjustudie om litteraturundervisningens främmandegörande potential i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Joel Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Egenvärldar; främmandegörande bildning; gymnasieskolan; litteraturundervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete som behandlar svenskämnets litteraturundervisning. Syftet är att genom intervjuer undersöka vad sju svensklärare på gymnasiet säger om sin litteraturundervisning, på både yrkes- och studieförberedande program, utifrån ett främmandegörande perspektiv. LÄS MER

  2. 2. “ - Cause I like working when I’m happy” : A case study of students in linguistic vulnerability and verbal interactions with peers in the social studies classroom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lina Knudsen; [2023]
    Nyckelord :classroom discussions; Developmental Language Disorder; group work; Individuals and Societies; International Baccalaureate; linguistic vulnerability; middle school; social studies; verbal interaction;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att bidra med insikt i hur Mellanårsprogrammets (MYP) elever i språklig sårbarhet och deras lärare upplever verbala interaktioner i klassen med elevernas kamrater i Individer och samhällen (I&S), ett samhällskunskapsämne inom International Baccalaureate läroplan.  Forskningsfrågor · Hur ser MYP-lärare på den effekt kamrater har på elever i språklig sårbarhet under verbala interaktioner i klassen och hur stödjer dessa lärare elever i språklig sårbarhet under dessa interaktioner i I&S?   · How do MYP students in linguistic vulnerability experience and understand verbal in-class interactions with peers in the I&S classroom and how do they experience the support given to them by their teachers during these interactions?  Theoretical Framework The theoretical framework of this case study is based on the sociocultural perspective as seen in Vygotsky’s work (1987), which have been developed further by Säljö (2000) and Kozulin (2003). LÄS MER

  3. 3. Tankekollage som metod för lärande genom estetiska lärprocesser - en fallstudie där studenters erfarenheter av visuell gestaltning inom högre utbildning står i centrum

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Linda Baccstig; [2022-01-18]
    Nyckelord :aesthetic learning processes; visual methods; higher education; university; art based educational research; art education;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to further deepen the knowledge about the student experience of artistic visual methods applied in a university setting. The objective is also to explore the impact and contribution of aesthetic experiences and processes in higher education. LÄS MER

  4. 4. Möten mellan pedagoger och barn. Interaktionen mellan pedagoger och barn under en dag på förskolan

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Caldemo; [2019]
    Nyckelord :governing calls; preschool; routine situations; teacher-child meetings;

    Sammanfattning : AbstractCaldemo, Marie (2019). Meetings between teachers and children. The interaction between teachers and children during a day at preschool. Master thesis, Institution of School development and Leadership, Faculty of Education and Society, Malmö University. LÄS MER

  5. 5. Följ med mig in i texten : elevers möten i text genom kamratrespons

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Therese Linnér; [2017]
    Nyckelord :Learning writing; peer respons; response groups; meaning making; upper primary school; Skrivutveckling; kamratrespons; responsgrupper; respons; textrespons; meningsskapande; grundskola;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the meaning-making expressed by pupils in upper primary school when they work with peer response while writing an explanatory and comparative text. The questions answered through the study concern, firstly, what pupils aim their written response at when they read texts, and secondly, what experiences the pupils highlight in the work of giving and receiving peer response. LÄS MER