Sökning: "sång kön"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden sång kön.

  1. 6. Sång i dubbel bemärkelse
– En kvalitativ undersökning om sångkroppen utifrån ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Ellinor Johansson; [2016-09-29]
    Nyckelord :Sexuality; music; singing; ; gender; musik; sång;

    Sammanfattning : Jag undersöker i det här arbetet sång och sångarens roll i en populärmusikensemblegrupp på gymnasiets estetiska program med inriktning musik i årskurs 2 utifrån ett genusperspektiv. Jag utgår från antagandet att kön är en social konstruktion och är performativt, det vill säga att det konstrueras när talhandlingar, kroppsspråk och gester upprepas kontinuerligt (Butler, 2007). LÄS MER

  2. 7. "Tjejer är ofta enklare att ha att göra med" : En video- och intervjustudie om hur sångundervisning och sånglärares bemötande påverkas av elevens biologiska kön

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Sanna Larsson; [2016]
    Nyckelord :singing; vocal tutoring; vocal teacher; gender; sex and social constructionism; sång; sångundervisning; sånglärare; bemötande; genus och socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete inriktar sig på att utifrån ett genusperspektiv undersöka hur sånglärares elevbemötande påverkas av elevens biologiska kön. Med hjälp av videoobservationer av lärarnas sångundervisning i kombination med semistrukturerade intervjuer med de observerade lärarna har olika teman framkommit i analysarbetet av lärarnas elevbemötande och uttalade uppfattningar kring kön och genus. LÄS MER

  3. 8. "Hon har ingen koll - hon är ju sångerska!" Genusperspektiv i musikundervisningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Kati Mäki Lundqvist; Rikard Lans; [2014-03-06]
    Nyckelord :musik; genus; ensembleundervisning; jämställdhet; könsroller;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med den här uppsatsen var att undersöka om elever på gymnasieskolans Estetiska program inriktning musik upplevde jämställdhet i ensembleundervisningen. Eleverna på fyra olika skolor inom Skaraborg, årskurs två, har fått svara på en enkät där frågorna utgick ifrån syftet samt våra frågeställningar, vilka var: Bemöts tjejer och killar på samma sätt? Upplever eleverna att vissa instrument är förknippade med killar respektive tjejer? Hur speglas de ”traditionella könsrollerna” i musikundervisningen? Metod Vi gjorde en kvantiativ studie och samlade in ett stort antal fakta genom en enkätundersökning med hög standardisering som byggde på påståenden med några öppna frågor, fasta svarsalternativ samt kommentarsfält där eleven kunde yttra sig ytterligare. LÄS MER

  4. 9. Sångundervisning ur ett könsperspektiv : En intervjuundersökning med sångpedagoger och musikelever på gymnasiets estetiska program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Norda Linus; [2011]
    Nyckelord :sångundervisning; sångpedagogik; enskild undervisning; könsskillnader;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka eventuella skillnader mellan att undervisa män och kvinnor i sång, om sångpedagoger anser att de anpassar sin undervisning efter kön, samt om eleverna upplever någon skillnad i att undervisas av pedagoger av olika kön. Studien bygger på intervjuer med två sångpedagoger; en man och en kvinna, samt med två av deras respektive elever. LÄS MER

  5. 10. Personlighet + Utseende = Instrumentval? : Finns det en föreställning om hur en person som spelar ett visst instrument ser ut och vilken personlighet denna person har?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Frida Svensson; [2009]
    Nyckelord :Instrumental choices; Prejudice; Recruitment; Tuba; Flute; Violin; Vocal; Drums; Piano; Instrumentval; Fördomar; Rekrytering; Tuba; Tvärflöjt; Fiol; Sång; Trummor; Piano;

    Sammanfattning : I mitt examensarbete har jag valt att undersöka de tankar som finns kring vem som spelar vilket instrument. Vilka ord, som har med utseende respektive personlighet att göra, förknippar studerande vid en svensk musikhögskola samt en svensk folkhögskola med de utvalda instrumentalisterna; -klassisk tubaist, fiolspelande folkmusiker, klassisk tvärflöjtist, afrosångaren, afrotrummisen, klassisk pianist? Vilket kön, vilket utseende och vilken personlighet tänker de sig att respektive instrumentalist har? Genom en enkätundersökning har jag försökt ta reda på detta. LÄS MER