Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Genreval på musiklärarutbildningen : En intervjustudie om hur sångstudenter på musiklärarutbildningen resonerar kring genreval och genrebredd i relation till sin blivande lärarroll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sofia Boukdir; Tova Ekstrand; [2021]
    Nyckelord :Genre; genrebredd; musiklärarutbildning; musikhögskola; musiklärarstudenter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur blivande sångpedagoger upplevt och resonerat kring valet av genreinriktning, vad som ligger bakom valet samt hur mycket identitet de tror är knutet till genretillhörigheten. Även frågan om genrebredd i relation till lärarrollen berörs. LÄS MER

  2. 2. Pop/rock-ensemblens möjligheter och begränsningar. En studie om fyra gymnasieelevers upplevelser av ensembleundervisning ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Antonia Nordström; [2020]
    Nyckelord :musik; ensembleundervisning; populärmusik; genus; kön; normer; estetiska programmet; utbildningsvetenskap; musikpedagogik music; ensemble education; music education; popular music; sex; gender; the aesthetic program; educational science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The study examines students’ conception of ensemble class at Arts Program/Music (ES) in upper secondary school in Sweden from a gender perspective, such as sex connected to choice of instrument and claiming space, linked to learning limitations and opportunities. The pop / rock genre dominates music education in Sweden (Skolverket, 2015), like the ensemble groups I have studied, hence perspectives on how gender relates to popular music have been implemented in the study. LÄS MER

  3. 3. De har inte riktigt hittat hem. En intervjustudie om lärares erfarenheter av gymnasieelevers val och byten av musikinstrument

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Adrian Magnusson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vem är det som väljer vilket musikinstrument som en person ska spela? Hur mycket bestämmer personen själv, och hur mycket bestäms av villkor i personens omgivning? Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka instrumentlärares upplevelser och iakttagelser av vilka faktorer som påverkar gymnasieelevers val och byten av musikinstrument, och hur de påverkar undervisningssituationer. Studien baseras på transkriptioner av fem intervjuer genomförda med fem yrkesverksamma lärare i gymnasiets Instrument eller sång-kurser. LÄS MER

  4. 4. Konsten att öva! : En kvantitativ forskningsstudie om i vilken utsträckning musikstuderande får möjlighet att lära sig att öva inom ramen för sång- och instrumentalundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sandra Cardinal Dal; [2020]
    Nyckelord :practice; methods; strategies; vocal and instrumental teaching; survey study; gen- der; instrument; genre; övningsmetoder; övningsstrategier; sång- och instrumentalundervisning; enkätstu- die; kön; instrument; genre;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvantitativa studie har varit att ta reda på i vilken utsträckning musik- studerande elever och studenter upplever att de kan öva strukturerat och effektivt samt om sång- och instrumentallärare, inom ramen för sin undervisning, lär sina elever detta. Avsikten var också att ta reda på om det med anknytning till detta finns samband eller variationer bland respondenterna kopplat till någon av bakgrundsfaktorerna kön, instrument, genre eller skol- form. LÄS MER

  5. 5. Vem är det som väljer? : En kvalitativ studie om instrumentval i ensembleundervisning.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Jessica Lekström; [2017]
    Nyckelord :högstadiet; musik; kön; genus; maskulinitet; femininitet;

    Sammanfattning : Detta är en studie som har undersökt instrumentfördelningar, hur musiklärare säger att indelningen av instrument går till samt om och i så fall hur genusmarkeringar syns i ensembleundervisningen på två högstadieskolor. Undersökningen bygger på observations- och intervjustudier som har planerats, genomförts och analyserats genom en fem-stegs-metod. LÄS MER