Sökning: "sång uttal"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden sång uttal.

  1. 1. Musik : Ett pedagogiskt redskap för att utveckla språket hos barn i förskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Heidi Kahelin Jakobsson; Sandra Simonsson; [2020]
    Nyckelord :språkutveckling; förskola; musik; instrument; sång; preeschool; language; development; music;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att få en inblick i hur förskollärare använder sig av musikundervisning i förskolan för att stimulera barns språkutveckling. Vi vill undersöka hur förskollärare arbetar med musik för att främja språkets utveckling, samt vid vilka tillfällen musikundervisningen förekommer. LÄS MER

  2. 2. Det är allting samtidigt: : En studie av sång som undervisningsmetod i svenska som andraspråk för vuxna

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Mona Nykänen; [2019]
    Nyckelord :sång; musik; svenska som andraspråk; SVA; svenska för invandrare; SFI; språkintroduktion; SPRINT; vuxna; ordinlärning; uttal; undervisning; L2;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks sång som undervisningsmetod i svenska som andraspråk (SVA) för vuxna. Studien har ett induktivt perspektiv och utgår från några körledares, lärares och utbildningsledares kunskaper, erfarenheter och tankar, alla inom verksamheter där sång används som undervisningsmetod i SVA för vuxna. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling, gemenskap och glädje genom musik : En studie om musikpedagogikens betydelse i flerspråkiga barngrupper och för barns språkliga utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Åsa Lindh; Camilla Hjamarsson-Fredriksson; [2017]
    Nyckelord :musikpedagogik; musik i förskolan; språkutveckling; andraspråksutveckling; flerspråkiga barngrupper; pedagogiskt redskap;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att bidra med kunskap om musikpedagogiskt arbete i förskolan. Specifikt fokus riktas mot förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Hur kan uttal läras ut i klassrummet? : En litteraturstudie om uttalsinlärning hos elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Veronica Flodberg; [2017]
    Nyckelord :Action research; ESL; English as a second language; elementary education; grade 1; 2; 3; pronunciation; experimental learning programs; aktionsforskning; engelska som andraspråk; årskurs F-3; uttalsinlärning; experimentella inlärningsprogram;

    Sammanfattning : Det sägs att barn har lätt att lära språk då de tycks uppskatta att lära sig nya ord och är nyfikna på språk. Jämfört med många andra länder påbörjas språkinlärningen i Sverige relativt sent. LÄS MER

  5. 5. Att sjunga med liv och känsla : En studie om interpretation ur ett hermeneutiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Stina Hederstedt; [2015]
    Nyckelord :Singing; interpretation; expressions; musical interpretation; hermeneutics  ; Sång; interpretation; uttryck; musikalisk gestaltning; hermeneutik;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete utforskar min egen interpretationsprocess och musikaliska gestaltning av stycket O wüsst’ ich doch den Weg zurück tonsatt av Johannes Brahms (1833-1897), text av Klaus Groth (1819-1899) utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. Insamling av data har skett under en termin med hjälp av loggbok och videoinspelning. LÄS MER