Sökning: "samhällssynen"

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade ordet samhällssynen.

  1. 16. Bevisprövningsdilemman och snäva rekvisit i lagen (2012:663) om ersättning på grund av övergrepp och försummelser i samhällsvården av barn och unga i vissa fall - En rättssäkerhetsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Erica Segerlund; [2014]
    Nyckelord :civilrätt; socialrätt; skadestånd; bevisprövning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Den statligt tillsatta Vanvårdsutredningen konstaterade år 2010 att det under en stor del av 1900-talet förekommit många fall av allvarliga försummelser och övergrepp vid institutioner och familjehem inom den sociala barnavården. Med anledning av vad hade som presenterats tillsatte regeringen därefter Upprättelseutredningen med uppdrag att närmare utreda möjligheterna till upprättelse för de barn som utsattes för vanvård under tidsperioden 1920-1980. LÄS MER

  2. 17. Från gymnasiesärskola till arbetsliv : Om särskoleelevers upplevelser och erfarenheter av skoltiden och sin väg ut i arbetslivet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Olof Einarsson; [2014]
    Nyckelord :Labour market; disabilities; motivation; arbetsmarknad; funktionsnedsättning; gymnasiesärskola; motivation; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Det är svårt för personer med funktionsnedsättning att få en anställning på den öppna arbetsmarknaden och handlar det om en intellektuell funktionsnedsättning är chanserna än mindre. Funktionsnedsatta ska precis som alla andra ha en chans att genom sin sysselsättning kunna försörja sig. LÄS MER

  3. 18. Det tveeggade svärdet : Kreativitetens roll i gymnasiets bildundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Hanna Olsson Friberg; [2014]
    Nyckelord :kreativitet; bildundervisning; identitet; ungdomar;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur elever och lärare ser på kreativitet, hur den värderas och vilka effekter dessa uppfattningar och värderingar kan få i gymnasieskolans bildundervisning. Frågeställningarna är som följer: Hur ser eleverna på kreativitet och hur definierar de begreppet? Hur ser läraren på kreativitet och hur definierar hon begreppet? Hur påverkas elevernas identitetsskapande av hur de upplever att samhället och den övriga skolan ser på kreativitet? Hur påverkar den upplevda samhällssynen samt elevernas och lärarens syn på kreativitet bildundervisningen? Forskningsöversikten och teorikavsnittet visar att det finns många olika teorier om vad kreativitet är idag. LÄS MER

  4. 19. VAD FÅR EN INDIVID TILL ATT BRYTA MOT LAGEN? - EN KVALITATIV STUDIE OM YTTRE FAKTORERS PÅVERKAN PÅ KRIMINALITET

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Elian Astour; Muharema Hodzic; [2013]
    Nyckelord :avvikande beteende; brottslighet; kriminalitet; stämpling; yttre faktorer; criminality; delinquency; deviant behavior; external factors; labeling;

    Sammanfattning : I den dominerande samhällssynen ses kriminalitet som ett avvikande beteende eftersom det går emot den rådande lagstiftningen och normerna. Det finns alltid människor som inte följer normerna och ses därför som avvikare. LÄS MER

  5. 20. Feminismen och kvinnorörelsen i samhällskunskapsundervisningen : En undersökning av lärares inställning till och hantering av ämnet utifrån didaktiska frågeställningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mats Erkas; [2013]
    Nyckelord :Didaktik; Lärare; Samhällskunskap; Intervju; Feminism; Kvinnorörelsen;

    Sammanfattning : Jag har, genom att intervjua lärare i So och Samhällskunskap, undersökt hur och i vilken mån feminismen och kvinnorörelsen brukar tas upp i undervisning om politiska ideologier. Då en viss frihet lämnas den enskilda läraren i aktuella kursplaner att avgöra vad som ska tas upp i Samhällskunskapen är det motiverat att undersöka hur fördelningen av olika ämnesområden ser ut i praktiken. LÄS MER