Sökning: "samspel musik"
Visar resultat 1 - 5 av 175 uppsatser innehållade orden samspel musik.
1. Att göra en enhet av olika rytmer : Hur elever på estetiska programmets spetsutbildning i musik uppfattar polyrytmik i ensemble
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Denna uppsats undersöker hur gymnasieelever på estetiska programmets spetsutbildning i musik uppfattar polyrytmiska övningar i ensemble samt eventuella samband mellan polyrytmiska övningar och pulskänsla. Syftet är att få mer kunskap om gymnasieelevers uppfattningar om polyrytmik. LÄS MER
2. Musikens roll i förskolans praxis : Syften, tillämpningar och utmaningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Denna studie utgår från ett sociokulturellt perspektiv med syfte att synliggöra hur förskollärare använder musik i förskolemiljön och att klargöra dess syfte i undervisningen. Studiens mål är att identifiera de faktorer som påverkar användningen av musik i pedagogiska sammanhang samt att utvärdera förskollärares medvetenhet och kunskap kring ämnet. LÄS MER
3. Samspel – Ja tack? : Att påverka musikaliskt samspel i ensemble på gymnasiet
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : I detta utvecklingsarbete har jag identifierat tre “nycklar” i musikaliskt samspel – att lyssna, leda och forma. Dessa “nycklar” baseras på mina tidigare erfarenheter av att musicera i ensemble. Utifrån dessa “nycklar” har jag utformat tre samspelsövningar – LYSSNA, LEDA och FORMA. LÄS MER
4. "Musiken ligger i dvala" : En fenomenografisk studie av elevers uppfattningar av fenomenet notläsning i musikklass med körprofil i svensk grundskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med mer kunskap om hur grundskoleelever i musikklass med körprofil i Sverige uppfattar fenomenet notläsning. I bakgrundskapitlet presenteras en kort historik över notskriftens historia, en redogörelse för musikklassen som fenomen samt definitioner av termer som används i detta arbete. LÄS MER
5. Närvaro och lyssning på scen - En undersökning utifrån mina erfarenheter som musikalartist kring verktyg och förutsättningar för att skapa ett närvarande och inlyssnande samspel på scen.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : I det här arbetet har jag undersökt hur jag som musikalartist kan ge mig själv rätt förutsättningar för att känna att jag har en hög grad av scenisk närvaro och lyssnande i samspelet med mina kollegor och publiken uppe på scenen. Jag har undersökt vad jag behöver göra i förarbetet, under repetitionsprocessen och under själva föreställningsprocessen för att så ofta som möjligt vara närvarande och lyssnande på scen; och vad jag kan göra när jag känner att jag inte är det. LÄS MER