Sökning: "samspel musik"

Visar resultat 1 - 5 av 175 uppsatser innehållade orden samspel musik.

  1. 1. Att göra en enhet av olika rytmer : Hur elever på estetiska programmets spetsutbildning i musik uppfattar polyrytmik i ensemble

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Niklas Wennström; [2024]
    Nyckelord :Polyrhythm; pulse; music ensemble training; upper secondary school; binary subdivision.; Polyrytmik; puls; ensemblespel; gymnasium; binär underdelning.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur gymnasieelever på estetiska programmets spetsutbildning i musik uppfattar polyrytmiska övningar i ensemble samt eventuella samband mellan polyrytmiska övningar och pulskänsla. Syftet är att få mer kunskap om gymnasieelevers uppfattningar om polyrytmik. LÄS MER

  2. 2. Musikens roll i förskolans praxis : Syften, tillämpningar och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kajsa Grenmyr; Felicia Börjesson; [2024]
    Nyckelord :Artefakter; Barn; Förskola; Förskollärare; Musik; Pedagogiskt verktyg; Samspel;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från ett sociokulturellt perspektiv med syfte att synliggöra hur förskollärare använder musik i förskolemiljön och att klargöra dess syfte i undervisningen. Studiens mål är att identifiera de faktorer som påverkar användningen av musik i pedagogiska sammanhang samt att utvärdera förskollärares medvetenhet och kunskap kring ämnet. LÄS MER

  3. 3. Samspel – Ja tack? : Att påverka musikaliskt samspel i ensemble på gymnasiet

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida Lundberg; [2024]
    Nyckelord :ensemble; exercises; interaction; music; ensemble; musik; samspel; övningar;

    Sammanfattning : I detta utvecklingsarbete har jag identifierat tre “nycklar” i musikaliskt samspel – att lyssna, leda och forma. Dessa “nycklar” baseras på mina tidigare erfarenheter av att musicera i ensemble. Utifrån dessa “nycklar” har jag utformat tre samspelsövningar – LYSSNA, LEDA och FORMA. LÄS MER

  4. 4. "Musiken ligger i dvala" : En fenomenografisk studie av elevers uppfattningar av fenomenet notläsning i musikklass med körprofil i svensk grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tobias Bennsten; [2024]
    Nyckelord :Reading music; music school; choir singing; choir profile; phenomenography; ear training; inner hearing; Notläsning; musikklass; körsång; körprofil; fenomenografi; gehör; inre hörande;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med mer kunskap om hur grundskoleelever i musikklass med körprofil i Sverige uppfattar fenomenet notläsning. I bakgrundskapitlet presenteras en kort historik över notskriftens historia, en redogörelse för musikklassen som fenomen samt definitioner av termer som används i detta arbete. LÄS MER

  5. 5. Närvaro och lyssning på scen - En undersökning utifrån mina erfarenheter som musikalartist kring verktyg och förutsättningar för att skapa ett närvarande och inlyssnande samspel på scen.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Sesselja Mist Ólafsdóttir; [2023-03-02]
    Nyckelord :musikal; musikalartist; närvaro; lyssning; förarbete; repetitionsprocess; föreställningar; regissör; motspelare;

    Sammanfattning : I det här arbetet har jag undersökt hur jag som musikalartist kan ge mig själv rätt förutsättningar för att känna att jag har en hög grad av scenisk närvaro och lyssnande i samspelet med mina kollegor och publiken uppe på scenen. Jag har undersökt vad jag behöver göra i förarbetet, under repetitionsprocessen och under själva föreställningsprocessen för att så ofta som möjligt vara närvarande och lyssnande på scen; och vad jag kan göra när jag känner att jag inte är det. LÄS MER