Sökning: "samverkan barn med språkstörning"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden samverkan barn med språkstörning.

  1. 6. Att bygga broar mellan olika professioner - en studie om samverkan kring arbete med barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Beata Tarczynska; [2019]
    Nyckelord :dialogism; lärmiljö; kommunikation; organisation; samarbete; relationer; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractBeata Tarczynska (2018). Att bygga broar mellan olika professioner- en studie om samverkan kring arbete med barn i språklig sårbarhet. Specialpedagogiska programmet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 7. Flerspråkiga barns språkutveckling : En studie om hur specialpedagoger och förskollärare samverkar för att skapa förutsättningar för flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Armerö; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkig språkutveckling; språkstörning; förskola; specialpedagog; samverkan;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka vilka uppfattningar specialpedagoger och förskollärare har gällande hur de samverkar för att skapa förutsättningar för flerspråkiga barns språkutveckling. Empiri har samlats in i form av semistrukturerade intervjuer med specialpedagoger och förskollärare som arbetar i förskoleenheter med många flerspråkiga barn. LÄS MER

  3. 8. Flerspråkiga elever med språklig sårbarhet och grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teresa Laurisch; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Grammatik; Intervention; Processbarhetsteori; Språkstörning;

    Sammanfattning : Laurisch, Teresa (2018). Flerspråkiga elever som uppvisar grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt? Speciallärarprogrammet med inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 9. Flerspråkiga barn och språklig sårbarhet – en studie om musikaktiviteter i en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Livija Grebovic; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Musik; Språklig sårbarhet; Språkstörning; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien är av intresse då det inte finns mycket tidigare forskning kring musik och flerspråkiga barn som befinner sig i språklig sårbarhet. Forskningen som finns inom fältet fokuserar på musikterapi och arbete med autism och Downs syndrom. LÄS MER

  5. 10. ”Logopeden i förskolan” – Mot en närmre samverkan med förskolepersonal och ett bättre omhändertagande av en- och flerspråkiga förskolebarn En kvalitativ och kvantitativ studie

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Johanna Mårtensson; [2017]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte Logopeder och förskolepersonals upplevelser av det Malmöbaserade projektet “Logopeden i förskolan” undersöktes med särskilt fokus på samverkan mellan yrkesgrupperna samt omhändertagande av flerspråkiga förskolebarn med misstänkt språkstörning. Metod Fyra logopeder intervjuades och tjugo specialpedagoger, förskolepedagoger och barnskötare deltog i en enkätundersökning. LÄS MER