Sökning: "scientific curiosity"
Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade orden scientific curiosity.
21. Våga gå vilse – ett sätt att upptäcka det obekanta : Filmskaparens förhållande till konst och vetenskap
Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka och synliggöra filmskaparens förhållande till konst och forskning. Under åtta år i olika perioder har filmprojektet Kropparnas Arkiv, pågått som jag parallellt med uppsatsen har slutfört. Filmen väver samman konst och forskning i ett möte mellan konstnär och forskare. LÄS MER
22. En studie om Borås Stads möjligheter till utveckling av hållbarhetsrapportering : Nätverk, relationer och aktörer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Det finns inte mycket forskning kring hur ett nytt redovisningssystem börjar i en organisation. Forskning kring hållbarhet och hållbarhetsredovisning har bidragit till en nyfikenhet att studera det tidiga skedet av ett eventuellt nytt system för redovisning av hållbarhet. LÄS MER
23. Wonder-LAND : A Tangible Mixed-Reality Book System For Explorative Learning in Science
Master-uppsats, Umeå universitet/Designhögskolan vid Umeå universitetSammanfattning : Every child is born a scientist, with curiosity to explore the environment through experimentation. However, in practice, science education still very focuses on transmitting facts instead of encouraging personal exploration. LÄS MER
24. Inramad biodiversitet : en gestaltningsstrategi för Lötens sand- och grustäkt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Metoder för återställande av sand och grustäkter i Sverige har traditionellt inneburit att dölja de spår den industriella verksamheten givit upphov till. Detta är i sig motsägelsefullt då det inte är möjligt att återskapa eller återgå till det ursprungliga landskapet. LÄS MER
25. Eleverna och den geologiska tiden : Museipedagogers arbete ur ett designteoretiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This study aims to apply a design theoretical perspective on museum educators in a natural sciencemuseum to see which didactic choices they make. This study proceeds from the following questions: How is the scientific content of the exhibition orchestrated? Which semiotic resources do the museum educators uses? How do the museum tutors reason for their didactic choices? The study is based on seven observations of five different museum educators teaching seven different classes in the younger ages in one specific exhibition. LÄS MER