Sökning: "scientific curiosity"

Visar resultat 6 - 10 av 37 uppsatser innehållade orden scientific curiosity.

  1. 6. Nyfikenhet, uppmärksamhet och displayer : Hur man med hjälp av en interaktiv offentlig display väcker människors intresse till att fortsätta interagera med en tjänst

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Miriam Kalicinski; Sofie Bilberg; [2022]
    Nyckelord :Intresseväckande; uppmärksamhet; interaktiva offentliga displayer; User Experience Design;

    Sammanfattning : Många saker i människans vardag konkurrerar om att fånga våran uppmärksamhet. På grund av detta kan det tillkomma svårigheter i att upprätthålla både den medvetna samt omedvetna uppmärksamheten. Uppmärksamheten är dock nära sammankopplad till känslan av intresse och kan öka när människan upplever något som intressant. LÄS MER

  2. 7. Att leva med en person med typ 1-diabetes : Anhörigas behov av stöd - en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Emma Hornjak; Hedvig Kraft; [2022]
    Nyckelord :type 1-diabetes; relatives; support; experience; nurse; non-communicable disease; caring sciences; literature review; typ 1-diabetes; anhöriga; stöd; upplevelse; sjuksköterska; kronisk sjukdom; vårdvetenskap; litteraturöversikt;

    Sammanfattning : I Sverige lever 44 procent av befolkningen med en kronisk sjukdom. En kronisk sjukdom definieras som ett långt sjukdomstillstånd eller livslång sjukdom, exempelvis typ 1-diabetes. Till varje person som lever med typ 1-diabetes finns anhöriga som blir delaktiga i sjukdomen. LÄS MER

  3. 8. Elever med ADHD i fritidshemmet : Hur fritidshemmet arbetar med inkludering och utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lukas Jerjo; Asena Simsek; [2022]
    Nyckelord :Inclusion; leisure center; leisure educator; outdoor pedagogy and ADHD;

    Sammanfattning : This quantitive study aims to observe how educators work with students diagnosed with ADHD as well as, if the students´ gender has an effect on educators work procedures. Furthermore, the study views how learning and education can help encourage students with an ADHD, and if there is an active inclusion. LÄS MER

  4. 9. Egypten - Det märkvärdigaste land på jordytan: En komparation mellan Michael Enemans och Johan Hedenborgs skildringar om Egyptens monument och befolkning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Oskar Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Reseskildringar; Travel; Resa; Journey; Egypt; Egypten; Sweden; Sverige; Monuments; Monument; Pyramids; Pyramiderna; Sfinx; Sphinx; Medelhavet; Mediterranean; 1700-talet; 1800-talet; 18th century; 19th century; Michael Eneman; Johan Hedenborg; Vetenskapsmän; Scientists; Kopter; Copts; Globalhistoria; Global microhistory; Mikrohistoria; Ghobrial; Hermeneutik; Lutheran orthodoxy; Luthersk ortodoxi; Priest; Doctor; Kulturmöten; 18th century imperialism; Imperialism; New imperialism; Ottoman egypt; Colonial Egypt; British Egypt; French Egypt; Bibel; Sarkofag; Astrologi; Astrology; Gravplats; Grave; Travelogue; Muslim; Christian; Kättersk; Heresy; Kristen; Kristendom; Orientalism; Orienten; Church; Kyrka; Utbildning; Prästämbete; Ursprungsbefolkning; Native people; Hedniskt; Heathen; Ancient; Antiken; Framstegstanken; Romantik; Upplysningen; Enlightenment; Linné; Systema naturae; Antropologi; Antrophology; Biology; Language; Språk; Lingvistik; Linguistics; Avgudande; Pharao; Farao; Nilen; The nile; Stars; Stjärntecken; Hieroglyfer; Hieroglyphs; Mystisk; Teologi; Komparation; Religion; Guldålder; Känslor; Nationalism; Stormaktstiden; Karoliner; Karl XII; History and Archaeology;

    Sammanfattning : “Egypt - The most remarkable land on earth: A comparison between Michael Eneman and Johan Hedenborg's descriptions of Egypt's monuments and population”. Egypt has throughout the ages always intrigued people, tempting their curiosity to explore and witness the old monuments. LÄS MER

  5. 10. Hur begreppsanvändning kan påverka förskolebarns meningsskapande av kemiska fenomen : En kvalitativ observationsstudie om förskollärares och barns begreppsanvändning kring kemiska fenomen i ett kemiexperiment

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Minna Holi; [2021]
    Nyckelord :Chemistry; communication; preschool; preschool children; preschool teachers; science; Förskolebarn; förskollärare; kemi; kommunikation; naturvetenskap; förskola;

    Sammanfattning : The aim of the study is to increase knowledge about how preschool teachers' different ways of communicating about scientific phenomena provide different conditions for children to create meaning from the content of the experiment. The study is part of a theoretical framework based on phenomenography and the sociocultural perspective. LÄS MER