Sökning: "secondary special education school"

Visar resultat 11 - 15 av 173 uppsatser innehållade orden secondary special education school.

  1. 11. Förundrad av fysik? : En fenomenologisk studie kring högstadieelevers upplevelser av förundran som epistemisk känsla i fysikundervisningen

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Daniel Stoor; [2023]
    Nyckelord :science education; physics; lower secondary school; epistemic emotions; phenomenology; wonder; Naturvetenskapsundervisning; fysik; högstadiet; epistemiska känslor; fenomenologi; förundran;

    Sammanfattning : Naturvetenskapsundervisning idag tenderar att måla en bild av att allt redan är förklarat och alla samband är upptäckta inom naturvetenskap. Skolans jobb handlar bara om att lära ut alla förklaringarna. LÄS MER

  2. 12. Elever i behov av specialpedagogiskt stöd inom kommunal vuxenutbildning.

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lindha Hultgren; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogiskt stöd; vuxenutbildning; förutsättningar; behov; relation;

    Sammanfattning : This study aims to highlight and make visible students' needs for special educational support within municipal adult education. The study intends to make visible and clarifying students' varied conditions but also their needs for support in adult education. LÄS MER

  3. 13. The One Laptop per Child (OLPC) in secondary school (4-9)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara El- Halwani; Fatima Hallal; [2023]
    Nyckelord :Education; One laptop per child OLPC ; 1:1; Technology; secondary school; advantages; disadvantages.;

    Sammanfattning : In Sweden, it has become exceedingly uncommon to come across a classroom without computers, as computer-assisted learning has become prevalent. This study aims to examine the positive and negative aspects of implementing a one laptop per child (OLPC) policy in Swedish secondary schools in the learning process. LÄS MER

  4. 14. Stödet och skolan. En kvantitativ studie, ur ett föräldraperspektiv, om stödinsatser, nöjdhet och gymnasiebehörighet hos elever med autism.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Kristina Johansson; Jessika Olin; [2023]
    Nyckelord :autism; school; support; grades; neuropsychiatric disorder; NPD; secondary level education; secondary school eligibility; grundskola; betyg; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; neuropsykiatriska diagnoser; gymnasiebehörighet; NPF; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see what kind of support in school is linked to secondary school eligibility in primary compulsory school and parent satisfaction. The questions this study aims to answer were: (1) What type of support was reported by parents? (2) What connection can be found between the type of support and secondary school eligibility? (3) What connection can be found between the type of support and parental satisfaction? To collect data, we choose to distribute a questionnaire in four different Facebook groups whose members were parents of children with neuropsychiatric disorders or individuals with neuropsychiatric disorders. LÄS MER

  5. 15. Med ficklampa mot skuggsamhället: Är svensk skola en plats för angiveri? En undersökning av papperslösa barns rätt till utbildning och lagstiftarens möjlighet att begränsa den

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Saga Atlefjord; [2023]
    Nyckelord :utbildning; barnkonventionen; förvaltningsrätt; administrative law; tidöavtalet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka lagstiftarens möjligheter att begränsa papperslösa barns rätt till utbildning och möjligheten att införa en informationsplikt mellan svensk skola och migrationsmyndigheter, samt hur en eventuell informationsplikt kan påverka papperslösa barns rätt till utbildning. Med beaktande av det pågående arbetet med Tidöpartiernas förslag granskar uppsatsen de möjligheter och begränsningar som lagstiftaren står inför när det gäller att reglera papperslösa barns rätt till utbildning. LÄS MER