Sökning: "segregation i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden segregation i förskolan.

  1. 6. Möjligheternas förskola : En kvalitativ studie om mobila förskolans arbete med det kompensatoriska uppdraget ur ett likvärdighetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Asha Haji Hashi; Fatmata Kamara Brinck; Kokab Rasekh; [2017]
    Nyckelord :mobil förskola; kompensatoriska uppdraget; likvärdighet; interkulturell pedagogik;

    Sammanfattning : BakgrundSamhällsutvecklingen har gett upphov till en rad förändringar inom utbildningssystemet, där vi gått från ett industrisamhälle till ett kunskapssamhälle. Det har sedan 1900-talet skett ett flertal förändringar inom skolväsendet angående styrningen av skolan. Från en centralstyrd skola har ansvaret förskjutits till kommunen. LÄS MER

  2. 7. Förskolans mottagande av barn på flykt - vikten av samverkan inom kommunen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elisabeth Håland; [2016]
    Nyckelord :Barn på flykt; förskola; KASAM; mottagande; nyanländ; trauma; organisation; systemteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning- Förskolans mottagande av barn på flykt - vikten av samverkan inom kommunen. Receiving children seeking asylum into pre-school-¬the importance of cooperation in local government.Förväntat kunskapsbidragSverige har i många år tagit emot familjer och barn som fått fly från krig, förföljelse och andra katastrofer. LÄS MER

  3. 8. Språkutveckling för barn med flera språk - en studie om pedagogernas syn på deras arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Fawaz; Miriana Hassan-Kabrit; [2015]
    Nyckelord :Mångkulturell förskola; Segregation; Språkutveckling; Svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Den här studien bygger på intervjuer med sju förskollärare från två olika förskolor som ligger i en kommun i Skåne. Syftet med arbetet är att få en inblick i hur förskollärarna arbetar med språkutveckling i en mångkulturell förskola där så gott som samtliga barn har ett annat modersmål än svenska och en förskola där hälften av barnen har annat modersmål än svenska. LÄS MER

  4. 9. Ska det vara så svårt? : En studie om arbetet med att integrera nyanlända barn i förskolans verksamhet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jeanette Nilsson; Cecilia Lindblom; [2015]
    Nyckelord :integration; newly arrived children; organization; preschool; segregation; förskola; integration; nyanlända barn; organisation; segregation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en inblick hur arbetet med att integrera nyanlända barn i förskolans verksamhet går till. Vi vill även vinna kunskap om aspekter som ligger till grund för arbetet att placera in de nyanlända barnen i förskolan. LÄS MER

  5. 10. Interkulturellt ledarskap i förskolan : En kvalitativ studie av pedagogernas egna upplevelser och kunskap om interkulturellt ledarskap i förskolan.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annika Nilsson; [2015]
    Nyckelord :Intercultural leadership; preschool; multicultural; variety; intercultural; Interkulturellt ledarskap; förskola; mångkulturell; mångfald; interkulturell;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att studera interkulturellt ledarskap i förskolan och att få en djupare förståelse för pedagogernas upplevelser och kunskap om interkulturalitet och ledarskap. I studien deltog sex barnskötare och sex förskollärare från två förskolor med olika kontexter. LÄS MER